5268
Sök

Problem med min Ford Scorpio 96a

2 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Hej, jag har nyligen köpt en Ford Scorpio 96a och har börjat få problem att starta den. När jag vrider om nyckeln händer det ingenting. Inte det minsta lilla ljud. Dock funkar fläkt/lysen/stereo utan problem så jag tror inte det är batteriet. Nu vet jag ju inte spec. mycket om bilar men.. Idag var jag och min kompis ute och åkte med den. Vi fick springa igång den och det gick helt utan problem men den vägra att starta från att vrida om nyckeln. Dock så gick det att starta den med nyckeln efter vi hade varit ute och åkt i 5 minuter. Och öven 3 timmar senare funkade det prima att bara sätta på den. Är det någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara för problem? All hjälp uppskattas. Tack på förhand!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 september 2008
Taskigt batteri, startmotorn drar sjukt mycket mer ström än en lampa så det kan hända att allt det funkar men inte att det inte finns ström kvar till startmotorn, kolla hur mycket den laddar när du har igång den och sätt batteriet på laddning över natten.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 september 2008
Som discokaptenen säger, mät med multimeter på polerna i batteriet hur många Volt du får när bilen är igång.

är allt i sin ordning ska det visa kring 14V , 14-14.4 är normalt. utan belastning som fläkt/ac , stereo, hel/halvljus osv.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Tack så mycket! Ska pröva det ni sa! Tusen tack!

2 126 Inlägg
11 september 2008
Kolla även upp jorden till startmotorn så att den har kontakt där!
Min Fiesta betedde sig likadant som din bil, startade inte när den var kall (ej med start kablar heller) men startade meddetsamma när man drog igång den!
Trodde först det var startmotorn så jag bytte den men när jag tog bort den gamla startmotorn la jag märke till hur dåliga jordkablarna var och att jordfästet var helt nerkletat av gammal olja! Bytte kablarna och bilen starta meddetsamma!

Sök