Kan inget om bilar;) Så hjälp!!

Nienna
30 april 2006 · 20 Inlägg

Men jag vill gärna lära mig, men det enda jag vet är lixom hur man tankar, kör, var man fyller på olja och spolarvätska och även bromsvätska. Tycker så synd om min bil....så jag försöker skaffa mig lite mer kunskaper så jag kan ta hand om min bil på ett bättre sätt:) Har bara haft bilen i ca 1 år så skyll inte på mig för de skavankerna som finns! wink

Jag har en bil som jag har tänkt fixa upp, det är en gamling en 76:a och märket är Ford Granada Consul och jag älskar den bilen, så jag vill gärna snygga upp den och fixa de små skavankerna som finns. Men rent maskinellt så är bilen helt underbar!

Nu skriver jag kanske i fel forumdel, men så må vara.

Jag skulle iaf vilja önska lite råd om hur jag gör detta på bästa sätt. Hemsidor eller böcker uppskattas även goda råd från er smile

Kommer rada upp de små petitesserna som jag vill fixa snarast och sen hoppas jag på lite råd.

Det första jag skulle vilja fixa och det är väl den största petitessen. Nämligen ta bort rost....bilen är trots allt väldigt fin, det är inte alls mycket rost på ytan och innuti ska den vara lika fin och motorrummet är rostfritt. Men på nederdelen vid dörrarna finns det lite rost och vid bagageutrymmet och där har det även blivit en spricka. Vet någon hur jag fixar detta på lättaste sätt, jo skicka in bilen på verkstad när jag inte kan så mycket om bilar, men det kostar väl en förmögenhet och jag skulle gärna själv vilja prova på att ta bort rosten innan det rostar igenom på andra ställen. Är inte heller totalt handikappad då det kommer till att fixa och dona på annat håll så bilar skrämmer mig inte så mycket, men jag vill ju såklart veta att jag gör rätt;)

Sen undrar jag hur jag lättast hittar en atenn? Min blev tyvärr bortsliten av ligister förra sommaren. De förstörde även en backspegeln, men den har jag fixat provisoriskt *morr*

Och för det tredje så skulle jag behöva byta listerna runt fönstren och ev dörrar och jag undrar om det är svårt och hur man isåfall går till väga? Måste man använda speciella lister för bilar och märke och är det bara att slita bort de gamla och limma på nya :o) ?

Ja det var väl det jag vill fixa inom den närmsta tiden....det allra största projektet kommer dock vara att lackera om bilen, förr förra ägaren led tydligen av dåligt omdöme och färgblindhet och färgade om bilen till en gräslig färg och nu skulle jag vilja färga om den till en snyggare färg, lättast hade nog varit att skicka in den på proffslackering, men det kostar ju ohyggligt mycket så jag vill göra det själv när jag har hittat ett ställe jag kan ha bilen stående påwink

Det var lite funderingar så om ni kännr att ni har råd att dela med er så mottager jag dem gärna. Drömmen är såklart att jag lyckas renovera bilen totalt och kan låta den bli den "raggarbil" som flera vill att den ska bli wink Och som den förtjänar att bli!

space Golfen
30 april 2006 · 128 Inlägg

Gör så att du söker lite på google.se där hittar du ju en massa om Ford Granada Consul

Köpte bilen helt orginal. Då mina planer är att den ska vara klar innan månaden är slut kan vara rätt svår men man ska alltid ge de en chans
Volkswagen Golf R32 "R32" (2006)
Volkswagen Golf GTI MK5 "The real thing" (2006)
Holme
30 april 2006 · 1 417 Inlägg

Åh, blev aldeles varm av att läsa. Vilken kärlek smile
Rost brukar det finnas folk som kan pyssla med på kvällstid, så att säga. Men det gäller bara att hitta dom, lika med lackerare. Har man tur är det samma kille. Du kan ju alltid vara fräck och fråga om dom kan göra jobbet svart, som du går till en firma och frågar.
Vad gäller delar, som listerna och backspegeln, så bör det finnas på en stor och välsorterad skrot.

Nienna
30 april 2006 · 20 Inlägg

space skrev:
Gör så att du söker lite på google.se där hittar du ju en massa om Ford Granada Consul

Meh.....jag sökte ju här för någon dag sedan och fick knappt upp några resultat och nu kryllar det av dem! Nu gäller det bara att leta ordentligt, fanns inte så lite sidor, många på språk jag inte blir klok på, men det gäller väl att leta de svenska och engelska sidorna bland dem alla wink

Nienna
30 april 2006 · 20 Inlägg

Holme skrev:
Åh, blev aldeles varm av att läsa. Vilken kärlek smile
Rost brukar det finnas folk som kan pyssla med på kvällstid, så att säga. Men det gäller bara att hitta dom, lika med lackerare. Har man tur är det samma kille. Du kan ju alltid vara fräck och fråga om dom kan göra jobbet svart, som du går till en firma och frågar.
Vad gäller delar, som listerna och backspegeln, så bör det finnas på en stor och välsorterad skrot.

Ja, min ford är min gullegris wink

Hur hittar man sådana människor då, saknar bilfanatiker i min vänskapskrets och jag bor inte i storstaden sad
Fräck kan jag vara, så det är ett råd att tänka på!

Men är det så bra att köpa begagnade lister, är det inte bättre att köpa dem nya, lister slits ju ganska så flitigt?

XdanneX
30 april 2006 · 151 Inlägg

hej. angående listerna så gå in på ett företag som byter rutor och fråga om du kan få köpa listerna till din bil från de (de ger nog lite råd om hur du ska göra också). med rosten så är de bara att slipa/blästra bort den. sen lägger du på spakel och slipar av de tills du är nöjd. (kan få göras flera gånger) maskera allt ordentligt och sen lägger du på grund färg och sen vanliga färgen se till att de inte rinner.    vet inte om de var de här du vill ha hjälp med? de är bara fråga om du undrar något.   

MVH//daniel

Nienna
30 april 2006 · 20 Inlägg

XdanneX skrev:
hej. angående listerna så gå in på ett företag som byter rutor och fråga om du kan få köpa listerna till din bil från de (de ger nog lite råd om hur du ska göra också). med rosten så är de bara att slipa/blästra bort den. sen lägger du på spakel och slipar av de tills du är nöjd. (kan få göras flera gånger) maskera allt ordentligt och sen lägger du på grund färg och sen vanliga färgen se till att de inte rinner.    vet inte om de var de här du vill ha hjälp med? de är bara fråga om du undrar något.   

MVH//daniel

Jodå tack, det hjälper jätte mycket att veta hur man börjar smile

Ska börja ringa runt på måndag till glasfirmorna och fråga runt, att inte jag tänkte på det, låter tämligen logiskt att fråga dem wink

Är det någon speciel slipmaskin man behöver om man ska slipa bort rosten, eller finns det något tillägg till vanliga "borrmaskiner " som man kan använda. Såg någonstans att någon använde något som likn. en vanlig borrmskin med en slipskiva på. Det där med spacklet och resten lät ju relativt enkelt....och det torde jag ju klara av iaf wink

....en helomlackering lär ändå troligast inte ske denna sommar, men rostfläckarna ska bort om den ska klara nästa vinter.

XdanneX
30 april 2006 · 151 Inlägg

angående slipningen så finns de mycket olika verktyg på marknaden. jag brukar använda vinkelslipen med en slipskiva. finns billiga vinkelslipar för 100-300kr. men så klart kan man använda borrmaskinen.

ednfhcdju
30 april 2006 · 62 Inlägg

Köp gör det själv böcker och verkstandshandböcker

En bra sida där du kan komma över extremt billiga nya och begagnade är www.tradera.se

Ena Colaberoende
30 april 2006 · 1 219 Inlägg

Sökte på http://www.haynes.com

Det finns en bok som kanske kan hjälpa till lite med bilen. Dock bara på engelska.
Inte exakt samma årsmodell men det finns ju alltid någon likhet mellan bilarna

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor … ;langId=-1

/Ena

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang