Måla bromsoken?

Trancequeen
3 oktober 2008 · 40 Inlägg

Jag tänkte måla bromsoken röda. Har någon förslag på vilken typ av färg man ska använda så att färgen håller?

Dubs I got Dubs!
3 oktober 2008 · 2 423 Inlägg

Finns på mekonomen,micro... ja princip alla biltillbehörsbutiker

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
NdL Konstruktör
3 oktober 2008 · 1 053 Inlägg

Finn ju speciell bromsokslack. Men jag vet inte ifall det är mycket bättre.
Jag drog på hammarlack på mina iaf. Men ifall den finns i röd, det vettifasen ;D

Jolle87
3 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

Köp bromsokslack. Fungerar skit bra, Finns i dom flesta färgerna också. Bromsoksfärg kan du hitta på dom flesta butikerna som säljer biltillbehör.

-Akerfeldt-
3 oktober 2008 · 2 638 Inlägg

NdL skrev:
Finn ju speciell bromsokslack. Men jag vet inte ifall det är mycket bättre.
Jag drog på hammarlack på mina iaf. Men ifall den finns i röd, det vettifasen ;D

Röd hammarlack finns, valde mellan det och röd motorfärg. Blev det senare alternativet.
Vilket man väljer spelar ingen roll, jag tog det billigaste och det ser bra ut fortfarande efter ett år cool

Trancequeen
3 oktober 2008 · 40 Inlägg

Ok, tack för svaren smile

itouch
3 oktober 2008 · 1 488 Inlägg

Vi körde på biltemas hammarlack på farsans passat, blev röd som du vill ha, håller än efter 2 år. Var noga med att rengöra innan bara med stålborste.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
3 oktober 2008 · 2 203 Inlägg

När jag köpte röd bromsoksfärg på mekonomen så sade dom att det var viktigt att jag inte lade på för tjockt lager som isolerade värmen. Är det viktigt att bara ha ett tunnt lager eller kan man kleta på massor me färg?

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
5 oktober 2008 · 1 632 Inlägg

jag körde plastic puddings röda färg... fungerar utmärkt. sitter kvar sedan två är tillbaka. Billig är den också. finns på Jula

foborg
5 oktober 2008 · 332 Inlägg

Gör ett riktigt bra grundarbete med stålborsten o smärgelduk, sen kan du ta motorfärg eller hammarlack. då kommer du bli nöjd för de sitter kvar bra länge smile

FormulaRed
5 oktober 2008 · 47 Inlägg

Gjorde detta för ca en månad sedan på bilen.

Några tips om du vill få det snyggt.

- Se till att rengöra ordentligt först! Slipa bort all skit, rost och eventuell gammal färg och torka av oken med lösningsmedel efteråt. Jag var mindre noggrann på det första oket jag gjorde och det slutade med att färgen följde med maskeringstejpen när jag drog bort den. Bara att göra om allt igen - mindre kul.

- Till vissa delar använde jag en svart "allround" akryl sprayfärg från CRC som verkligen var kanon! Den torkade på ett kick och täckte fint redan första varvet. Och färgen verkar sitta bra. Vet dock inte om den finns i rött.
För de delar som skulle ha färg köpte jag ett tvåkomponentskitt ifrån Motip som man penslade på. Det var ett himla kladd (och himla dyrt!) och blev inte bra alls, så jag slängde skiten och köpte sprayfärg istället. Också dem från Motip. Resultatet blev kanon, men för att uppnå detta så fick man ha en ängels tålamod och vänta ett bra tag mellan varven för färgen täckte dåligt till en början och torkade långsamt.

Så kolla upp CRC färgen först eller någon annan Akryl spraylack är mitt råd!

Bilder på mina gula broms-ok finns i mitt galleri.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
DasAuto
5 oktober 2008 · 2 751 Inlägg

Gjorde det med Hammarlack, blev ganska nöjd, sitter gör de ju, men tycker de va lite för tjockt, lite snyggare med spray.. Fast då vet jag inte hur länge det håller???

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
85an
5 oktober 2008 · 249 Inlägg

http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?w … st&p=H

Detta kit funkade bra för mig, man får mycket färg så man kan lacka säkert 20 ok, iaf man får med bromsrengöring som man bara sprayar på efter man kört med stålborste så rinner den mesta skiten bort och rengöringsmedlet dunstar bort.

Gör förarbetet mycket lättare. Om du är i sthlm kan du få köpa det av mig, färgen räcker säkert till 20 bomsok till smile

foborg
5 oktober 2008 · 332 Inlägg

Fördelen med penselfärg (hammarlack eller motorfärg) är att det sitter bättre, är tåligare mot stenskott, salt o smuts. Men tittar man riktigt nära på målade OK så har dom ju inte samma yt finish som ett lackat. Men på håll tycker jag inte att man ser nån skillnad
Sprayfärgen går ju snabbare att måla med, och det blir oftast en klarare blankare nyans, men ja skulle nog bara ha spray till Oken om det var en sommarbil, föredrar hammarlack om ja ska använda bilen året om

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang