5836
Sök

Kylarvätskan kokar, Corolla -87

3 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Hej

Min bil strular lite och jag hoppas att någon kunnig person kan dra några slutsatser av mina problem.

För det första, kylarvätskan börjar koka. Dvs. Det bubblar i expansionskärlet och det bildas övertryck i kylsystemet vilket leder till att det läcker ut massa kylarvätska genom expansionskärlets dräneringsslang.
Bilen blir dock inte överhettad och får inte förhöjda temperaturer på motorn.

För det andra, värmen i bilen funkar uselt. Det tar mycket lång tid innan värmen kommer igång.

Kylaren verkar också bli lite småblöt, som om den läcker lite.

Vad säger ni? fel på termostaten eller vattenpumpen?

Tacksam för någon hjälp!

/ Erik

Offroad Racing
3 123 Inlägg
5 oktober 2008
jag skulle säga rasad topplockspackning. Anledningen till att det bubblar är att det läcker ut kompression i kylsystemet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Jag har varit inne på det också, MEN. Bilen verkar inte ha de symtomen som trasig topplockspackning ger.
Inget vatten i oljan, ingen olja i kylarvätskan. Ingen vit rök och inget vatten försvinner(förutom genom dräneringsslangen). Bilen går som normalt.

Något sätt man kan kontrollera packningen förutom att plocka bort hela toppen?
Senast redigerat av Vabanga (5 oktober 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2008
Du kan lossa tändstiften och se om nån är rostig.
Har packningen gått mellan cylinder och kylkanal brukar kompression gå ut i kylvattnet och sedan när bilen står still rinner vatten in i cylindern.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 oktober 2008
Vabanga skrev:
Jag har varit inne på det också, MEN. Bilen verkar inte ha de symtomen som trasig topplockspackning ger.
Inget vatten i oljan, ingen olja i kylarvätskan. Ingen vit rök och inget vatten försvinner(förutom genom dräneringsslangen). Bilen går som normalt.

Något sätt man kan kontrollera packningen förutom att plocka bort hela toppen?

de bästa e att ta ett kompprov innan du gör nåt annat...men...
behöver inte komma olja eller vatten eller vice versa...e de sånt tryck så e de bara att riva toppen eftersom kompet går ut i expansionskärlet..å eftersom de går ut där så kan den inte gå nån längre sträcka..därför får du ingen värme heller..
Senast redigerat av mrbuggy (5 oktober 2008)

Sök