2272
Sök

Bygga egen lackbox? TIps och kritik.

Mekaniker
27 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Jag och en kompis har startat eget, jag kan meka och han kan lacka. Lackningen har vi skött genom att hyra in oss i en lokal lackerares lokaler, men nu har han ruttnat på det och vi får fixa något själva.

Planen är ett "skjul" med gips (målat) på golv väggar och tak, b:4 m h:3 m d:6,5 m, lysrör i alla hörn, infravärmeagregat för bakning och ett utsug från en spannmålstork.

Undrar om det finns något mer att tänka på eller tänka om på?

Det som KAN gå åt helvete, gör förmodligen det.

198 Inlägg
21 oktober 2008
Räcker inte bara med ett utsug. Ni kommer att få ett undertryck i boxen vilket i sin tur betyder att allt damm som finns utanför sugs in och landar på objektet som ska lackas. Alltså, ni måste blåsa in luft också så att det bildas ett övertryck i boxen och denna luften måste filtreras så att det inte kommer in en massa damm denna vägen. Med andra ord måste dessa fläktar stämmas av mot varandra så att övertrycket inte blir för hög eller för lågt. Utsuget ska sitta lågt och inluften uppe i taket så att luften trycks ner.
Lysrör endast i hörnen tycker jag är för lite. Sätt lysrör längs med hela långsidorna ganska lågt så att ni ser ordentligt. Dessa måste byggas in så att ni kan blöta golvet då ni inte har gallergolv med utsug. Tänk även på att använda rätt lysrör dvs så att de inte är gula utan vita.

Finns nog mer att tänka på men detta var lite tips.

1332 - Överjävlig

Mekaniker
27 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Habobo skrev:
Räcker inte bara med ett utsug. Ni kommer att få ett undertryck i boxen vilket i sin tur betyder att allt damm som finns utanför sugs in och landar på objektet som ska lackas. Alltså, ni måste blåsa in luft också så att det bildas ett övertryck i boxen och denna luften måste filtreras så att det inte kommer in en massa damm denna vägen. Med andra ord måste dessa fläktar stämmas av mot varandra så att övertrycket inte blir för hög eller för lågt. Utsuget ska sitta lågt och inluften uppe i taket så att luften trycks ner.
Lysrör endast i hörnen tycker jag är för lite. Sätt lysrör längs med hela långsidorna ganska lågt så att ni ser ordentligt. Dessa måste byggas in så att ni kan blöta golvet då ni inte har gallergolv med utsug. Tänk även på att använda rätt lysrör dvs så att de inte är gula utan vita.

Finns nog mer att tänka på men detta var lite tips.

tack, utsuget hade jag nog gjort bort mig på utan den informationen. Glömde skriva om belysningen helt och hållet. Det blir längs sidorna i taket och golvet också.

Det som KAN gå åt helvete, gör förmodligen det.

3 059 Inlägg
21 oktober 2008
Här har du länk till några trådar i ett lackforum där dom bygger egna boxar..
http://lackering.forum24.se/lackering-forum-17.html

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
22 oktober 2008
min förra chef hade byggt sin lackbox själv

det kräver ett visst undertryck i boxen men som sagt inte för högt undertryck heller

ett tips är att ha tillluften i taket och dra ur luften antingen i golvet eller långt ner på sidorna

det finns även vissa regler man måste uppfylla för att ha en lackbox kan vara värt att fundera på smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök