4179
Sök

varför är saab 900/9-3 så billiga??

1 037 Inlägg
21 oktober 2008
Rille0 skrev:
ser inte varför alla klankar ner på ng900an tycker det är en klockren bil

Håller me dig:D

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 oktober 2008
Tänk på att bilarna är inte direkt nya tongue därav priset smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 oktober 2008
Alla jag har pratat med säger att årsmodell 94-96 är skit, massor med barnsjukdomar osv. MEN Vi har haft 3 st 94:or inom familjen, och det har inte varit några problem med någon av dom som inte är rent slitage och sånt som händer alla bilar (bromsar osv) Jag tror att det är mycket myter och legender som gör att folk drar sig för att köpa dom, dock har priserna verkligen rasat dom sista åren, från 25k för en normalsliten 18k mils bil med 2.3 liters motorn till runt 15-20k för en 20k mils turbobil.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

457 Inlägg
22 oktober 2008
Ångrar inte en sekund att jag köpte min 900a, bästa bil jag haft!
Kan rekommendera en 900:a absolut!, men ej de första årsmodellerna.

Visst, prisskillnaden är rätt stor mellan ng900 och og93. Men hade du (om möjlighet fanns) inte heller lägga lite mer pengar och köpa en 9-3 då istället?

Till alla med ng900-
Jag menar inte att just era bilar är skit. Precis som alla andra bilar blir dem som man behandlar dem. Men över lag tror jag nog att mycket av "ryktena stämmer". Men men ... Saab är jävligt bra bilar iaf. wink
Plånboken styr kvalitén.

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

RS
886 Inlägg
22 oktober 2008
Tror dem är för gamla, finns för många, för lite efterfrågan och lite fel här och där och problem med dom.

Focus RS

Smålänning
7 887 Inlägg
22 oktober 2008
94:or är inget att rygga för. Barnsjukdomarna åtgärdades på garanti och goodwill och dom bilarna är minst lika bra som dom senare. Fördelen med NG900 är att den hade dne hållbarare och pålitligare T5 motorn under hela sin produktionstid.

T5:an har inte alls samma problem med oljeslagg som T7:an som sitter i efter -00 eller vad det är.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Turbo lover
555 Inlägg
23 oktober 2008
Helt värdelös väghållning, men mycket mycket lättrimmade. Saknar prestandan i min -94 som hade 421hk med 23k mil gammal orörd bottendel men den var inte speciellt rolig annat än rakt fram.

Mycket bil för pengarna är det men det hänger ju på vad man är ute efter.

3 714 Inlägg
23 oktober 2008
Sannefjord skrev:
Mortalis skrev:
Anledningen till att saab 900 e billiga e ju inte så svårt iaf. Det var ju ett problembarn hos GM, första GM-SAABen och den gick ju åt helvete. 9-3an fick de släppa så fort de kunde som egentligen bara gjorde 900an till den bil den var tänkt att vara...sen har 9-3an bytts ut 1 gång till efter det, plus fått en facelift. Sen kan alla säga vad de vill om sina 900or, de va ju ett problembarn hur ni än vrider o vänder på de.
Alltså blir 900 och 9-3 (som är rätt lik utseendemässigt), föråldrade.
Finns ju många av dem också såklart, men SAAB har alltid haft sämre andrahandsvärde än Volvo här.

Tror nog detta var det mer relevanta svaret i denna tråd ...

Saken är Saab ng900 är en Opel (samma bottenplatta mm) i grunden, men med motor från Saab. Karossen är SKIT bra (om man gillar rost). Finns en rad med fler nackdelar på dem bilarna ... 9-3 däremot är en riktigt pålitlig bil (även den första). 98-00 om man vill åka lite mer än strd, 00 tom 02 är väl det bättre alternativ om du inte tänkt modda alltför mycket. Men ingen av dessa bilar är (9-3) är dåliga :S
Skulle nog aldrig (!) kunna råda någon till, eller att själv köpa en ng900.

NG900 har motorer från opel vectra gen 1

samma gäller ju typ allt   man kan säga att det är en opel som saab designat tongue

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Avstängd
1 557 Inlägg
23 oktober 2008
Fasen va bra pris. Jag skall nog köpa en snart smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
23 oktober 2008
Utan turbo så är dom dessutom otroligt trötta. Mitt ex har en 9-3 från 1999 med 131 hästarsmotorn. Men jääävlar så seg... hmm Sen den platta och helt opersonliga instrumentpanelen... En planka med mätare. Jag skulle inte ta emot en om jag så fick den.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
1 557 Inlägg
23 oktober 2008
Irmscher Vectra skrev:
Utan turbo så är dom dessutom otroligt trötta. Mitt ex har en 9-3 från 1999 med 131 hästarsmotorn. Men jääävlar så seg... hmm Sen den platta och helt opersonliga instrumentpanelen... En planka med mätare. Jag skulle inte ta emot en om jag så fick den.

Klart det måste vara en turbo i annars e det väl ingen riktig saab tongue

8 197 Inlägg
23 oktober 2008
MrKerm skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Hehe, vill inte ha nån ändå. Kolla min sida vad det stor under min nummerskylt. wink

-Sir Jackie Stewart

Avstängd
1 557 Inlägg
23 oktober 2008
Irmscher Vectra skrev:
MrKerm skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Hehe, vill inte ha nån ändå. Kolla min sida vad det stor under min nummerskylt. wink

Har så liten dator så ser inte va det står lol

Men hallå du åker ju nästan saab själv...

Klart tråd skaparen skall köpa en saab, man får vara inställd på att få greja lite mer än med andra bilar bara tongue Fast det va någon som jämförde men x40 o då är nog kvaliten typ det samma... Fast detta e bara min åsikt e klart smile

8 197 Inlägg
23 oktober 2008
MrKerm skrev:
Irmscher Vectra skrev:
MrKerm skrev:

Har så liten dator så ser inte va det står lol

Men hallå du åker ju nästan saab själv...

Klart tråd skaparen skall köpa en saab, man får vara inställd på att få greja lite mer än med andra bilar bara tongue Fast det va någon som jämförde men x40 o då är nog kvaliten typ det samma... Fast detta e bara min åsikt e klart smile

Nänä, det är alla som åker saab som nästan kör Opel.. wink
Varför tror du dekalen sitter där? Hehhe... Ironi..
God natt på er. wink

-Sir Jackie Stewart

Turbo lover
555 Inlägg
23 oktober 2008
bollen1986 skrev:

samma gäller ju typ allt   man kan säga att det är en opel som saab designat tongue

Du menar V6:an va, som är ganska ovanlig? Resten av fyrorna både med och utan turbo är så mycket Saab som det bara kan bli.
Senast redigerat av Turbovin (23 oktober 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
23 oktober 2008
Billiga därför att:

- Åldern börjar ta ut sin rätt
- Nya modeller (SS/SC) som dessutom börjar bli billiga
- Lågkonjukturen kan spela in lite oxå, många förlorar sina
jobb och måste ev. göra sig av med bil, båt etc.

OEM <3

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
23 oktober 2008
Turbovin skrev:
bollen1986 skrev:

Du menar V6:an va, som är ganska ovanlig? Resten av fyrorna både med och utan turbo är så mycket Saab som det bara kan bli.

Precis, det var först i ng9-3 som kom -03 det blev rena Opel motorer förutom 6:an.

- Time Attack -

Sök