Coolt att köra utan bälte?

timson
7 december 2008 · 57 Inlägg

T5Black skrev:
Sätter alltid på mig bälte, har ju blivit till en reflex så man sätter på sig de även om man bara ska "meka" med stereon:P

har du airbag är det ju ännu viktigare med skrajsnöret.
annars är du ju helt körd om den löser ut.

ALLT går med våld, vilja & vaselin!
BMW 530 xd (2006)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 december 2008 · 8 197 Inlägg

Zahak skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Ja, kör man utan bälte och resonerar lika idiotiskt som dom gjorde på 50-talet.. T.ex: "Jag håller hårt i ratten innan det smäller", "kör bara i 70", "obekvämt" och "jag vill inte lära mina barn såna dumheter". Då får man fan i mig skylla sig själv. Idioter...

Äsh, nu har man ju en sån där mjuk och mysig kudde som snällt tar emot en. Värre var det förr när man fick en "pinne" genom magen wink

Om det bara tog magen. hmm
Såg en 58 Cheva för några år sen, som hade frontat med en annan bil. Rattstången hade smällt in rattcentrum i nyllet på föraren så han krossade näsan, fick hjärnskador och knäckt skalle. Han dog några månader efteråt. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 december 2008 · 8 197 Inlägg

timson skrev:

T5Black skrev:
Sätter alltid på mig bälte, har ju blivit till en reflex så man sätter på sig de även om man bara ska "meka" med stereon:P

har du airbag är det ju ännu viktigare med skrajsnöret.
annars är du ju helt körd om den löser ut.

Den löste ut för gubben som körde på mig 2003. Han kastades bakåt ut mot sidorutan och skallade ut den... Enda trösten jag fick efter den smällen. Sen att han hade skulder så han inte fick ut nya brillor är en annan kul grej.
(Var/är jävligt arg på honom än)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 december 2008 · 8 197 Inlägg

Seth skrev:

timson skrev:
klart som fan man ska använda skrajsnöret. big_smile
det sitter ju där av en anledning.
men dom gör ju krocktestet i filmen med en ford för att skrämma folk och visa hur illa det är att krocka i en sån. haha lollollol

ändå sa dem att den var över(bättre) än medelbilen wink

Det var många år Sierran var över medel... tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Bommen Team Pro5
7 december 2008 · 313 Inlägg

Ablazed skrev:

_Wallis_ skrev:
Det plötsliga stoppet.
Sevärt för er som inte har sett den.

de va nåt p*cko som skrev att en smäll i 50 km/h inte är nån fara......

citat från detta klippet:
redan i 50 km/h så tränger trädet in 1 meter in i motorutrymmet och föraren klarar sig nog med ansiktsskador och knäckta revben.

tänk även på om ni har barn i bilen, barn gör som dom lär.
barn härmar väldigt gärna vuxna!!!!


så ska vi sätta punkt här nu å säga: ANVÄND BILBÄLTE!!!!!!

så nu är det fritt fram för chrizz lr nån utav moderatorerna att låsa denna tråden tycker jag.

men de e ju bara va ja tycker!!!

ang det där med trädet, klarade mig med bröten näsa och brutna fötter jag.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk
Volvo V70 (2004)
Strongman
8 december 2008 · 203 Inlägg

tecman skrev:
Obekvämt med bälte? Skumt folk det finns....

Märks att du aldrig har åkt en Toyota 7-sits buss från 90-talet! Haha jäkla japanare ^^
Skämt åsido, bälten ligger mot halsen såvida du inte är över 1.90. Går ej reglera bältet =/

Men i övrigt tycker jag att köra utan bälte känns "tomt" och tycker man sitter bättre med bälte! Förutom i den dära förbannade arbetsbilen Toyota.... lol

twin_cam Smålänning
8 december 2008 · 7 877 Inlägg

Är rejäla krafter alltså hmm Den som tror han pallar att hålla emot sig måste vara blåst...

Bommen: Man kan ha en sjuk tur iblend wink Sen beror det nog lite på hur frisk man är. En släkting klippte ett träd i runt 90 med en Saab 99 -74 en gång. Krossad fot och brutet nyckelben. Det är tur att slippa så lindrigt undan i en 70-talare...
F.ö va någon och stal stereon (trots att den va sönderslagen av växelspaken) och ett slutsteg, men han fick inget på försäkringen för det.. Bilen va inte låst... Men hallå eller?? Alla rutor va liksom krossade utom bakrutorna... hmm

timson skrev:

Seth skrev:

timson skrev:
klart som fan man ska använda skrajsnöret. big_smile
det sitter ju där av en anledning.
men dom gör ju krocktestet i filmen med en ford för att skrämma folk och visa hur illa det är att krocka i en sån. haha lollollol

ändå sa dem att den var över(bättre) än medelbilen wink

det har jag väldigt svårt att tro på.hmm
lol

Trots att du har svårt att tro det så är Sierran lika säker som Volvo 240 och Saab 900 OG, enligt folksams undersökning. Dom ligger dock på "Minst lika säker som medelbilen" numer, men 2006 så låg dem på "Minst 15% bättre säkerhet än medelbilen"...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_Jonex_ Byggare Behm
8 december 2008 · 562 Inlägg

Soulweeper skrev:
Har inga bälte i min bil.. Och är alltid lika rädd för att något ska hända när jag har flickvännen eller brorsan med mig i bilen..

Jag är även 'tönten' längst bak i bussen som tar på mig bälte wink
DET är det inte många som gör. haha

Skulle vilja påstå att det är MINST lika viktigt att bältet på sig i en buss,
där har du ännu fler som kan ta skada av din egen flygtur samt att det inte
är roligt att trilla ut genom dom stora rutorna och få bussen över sig
i diket.
Jag har en tjej-kompis som var med i bussolyckan i Ängelsberg för några år sedan,
det dog 4 pers (om det inte var fler ?) som rasade igenom rutorna och krossades av bussen
när den välte ned i diket.
Det var inte lag på att bussar skulle ha bälte då men det blev det efter den olyckan.
Tjejkompisen klarade sig hyffsat , fick skärsår i ansiktet av allt glas så
hon fick ligga några veckor på sjukhus efter det men blev helt återställd.
Tur i oturen så fick hon en så pass rejäl smäll i huvudet att hon inte kommer
ihåg något av olyckan... jag skulle inte vilja komma ihåg den röran i diket...
Slutsats : TÄNK ER FÖR !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
DoT Häst
8 december 2008 · 1 099 Inlägg

_Jonex_ skrev:

Soulweeper skrev:
Har inga bälte i min bil.. Och är alltid lika rädd för att något ska hända när jag har flickvännen eller brorsan med mig i bilen..

Jag är även 'tönten' längst bak i bussen som tar på mig bälte wink
DET är det inte många som gör. haha

Skulle vilja påstå att det är MINST lika viktigt att bältet på sig i en buss,
där har du ännu fler som kan ta skada av din egen flygtur samt att det inte
är roligt att trilla ut genom dom stora rutorna och få bussen över sig
i diket.
Jag har en tjej-kompis som var med i bussolyckan i Ängelsberg för några år sedan,
det dog 4 pers (om det inte var fler ?) som rasade igenom rutorna och krossades av bussen
när den välte ned i diket.
Det var inte lag på att bussar skulle ha bälte då men det blev det efter den olyckan.
Tjejkompisen klarade sig hyffsat , fick skärsår i ansiktet av allt glas så
hon fick ligga några veckor på sjukhus efter det men blev helt återställd.
Tur i oturen så fick hon en så pass rejäl smäll i huvudet att hon inte kommer
ihåg något av olyckan... jag skulle inte vilja komma ihåg den röran i diket...
Slutsats : TÄNK ER FÖR !

Håller med..
Åker väldigt sällan buss, men när jag gör det så är det bälte på. Inte minst för att busschaufförerna kör som IDIOTER häromkring roll.

Än är inte den sista idioten född..
ZonaX Svetsare
8 december 2008 · 3 150 Inlägg

Den bussen vi åker till skolan med (linjetrafik) är det inte nån mening med bälte för där står ändå alla upp.  Ibland skrapar den i marken när den svänger pga överlast.  Den är oftast så full att även dom som sitter ner får ställa sig upp för att alla ska få plats.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Etingelholm
8 december 2008 · 979 Inlägg

Bälte sitter där utav en anledning lixom?! Klart som fan att man ska använda det! Jag smällde rejält en gång ner i diket, höll då 50km/h. Men de känndes vill jag lova. Tur att man hade bälte. Enda gången ja inte använder bälte är när ja ska typ köra in & ut ur garaget. Handlar om 4 m och inne på egen tomt:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
siversson_
8 december 2008 · 10 Inlägg

Ser ingen poäng med att köra utan bälte?
Dessutom så blir det ju mindre kul & ganska dyrt för dom om polisen hälsar på ^^

Skjut inte upp till imorgon vad du kan ha glädje av idag..
H3dlund Med lem
8 december 2008 · 1 127 Inlägg

En lite lustig grej.. neutral

När jag var liten körde farsan av vägen med en Ford Scorpio, väjde för ett råddjur och körde ner i diket och voltade. Han hade inte bälte på sig, så han flög ur bilen i luften när den voltade. Hade han haft bälte på sig hade jag inte haft nån far idag.

Nu vill jag inte säga att man inte ska ha bälte på sig, men sjukt hur tur man kan ha.

Jag använder alltid bälte!

_Jonex_ Byggare Behm
9 december 2008 · 562 Inlägg

Jo jag vet att det finns sånna exempel Hedlund.. dock så visar sifforna på hur många som dör
varje år på att det är lika sällsynt som att vinna på lotto.. dvs 1 på miljonen eller mer.
Jag har heller inte bälte när jag backar ut ur garaget och inte heller på parkeringsplatser , då det underlättar
att kunde vända sig om ibland.
Dock menar jag på fullt allvar att bältet alltid ska användas när folk är ute på vägarna med sina bilar.

Ang bussar som man står i så är det egentligen ingen godkänd lösning , men det har inte hänt någon riktigt
allvarlig olycka med sånna bussar än, när det händer kommer reglerna att ändras, var så säker.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang