Sportstolar bak vad säger besiktningen

Fischy
10 december 2008 · 248 Inlägg

Ja stort tack micke!!! smile får väll se vem i ronneby som får besiktiga den sen tongue

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Etingelholm
10 december 2008 · 979 Inlägg

Hej fishy;) Orkar inte läsa vad alla andra har skrivit i tråden:P men en snäll person från bes kan låta dig gå igenom, bilen e byggd för 5 passargerare & skall därför förbli så enligt lagar & regler då bilen e så pass ny. Alltså är ingetligen 2 stolar bak ej godkänt. Men de kan funka om du har tur, ananrs så e de bara att besdikta med baksäte & efter montera stolar bak=) detta e vad ja har fått för uppgifter iaf:P ring och hör med dom ananrs? Men du måste isåfall regbes bilen me 2 stolar bak, alltså du typar om bilen för 5 passargerare till 4 passargerare:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Fatstuff Hobby sabotör
10 december 2008 · 178 Inlägg

Hej!

Nu kanske jag är helt korkad, men vad är helbilsgodkänd och hur vet man om en bil är det?
Har själv en volvo v40 -99 och en saab 9-5 -03...

mvh Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Fischy
10 december 2008 · 248 Inlägg

AnderssonE30  om du läst lite i tråden så står de att jag ringt besiktningen och fått de klart att man får ha de om man inte har helbilsgodkänd bil och sen finns de lite krav man ska uppfylla  ex stolen får inte ha en hård baksida (kolfiber m.m) utan måste vara stoppad på framstolarna.

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Fischy
10 december 2008 · 248 Inlägg

Faststuff nästan alla bilar från -98 är helbilsgodkända dock finns de undantag kommer inte ihåg va sidan heter men ska finnas en sida där man kan slå på sitt reg nr så får man upp info om bilen och där står de också om den är helbilsgodkänd eller inte men nästan alla från -98 å frammåt är de.

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Fatstuff Hobby sabotör
10 december 2008 · 178 Inlägg

Okej! Då kan jag goo-oo-oogla lite på det. Då antar jag att det även innefattar att man inte får ändra saker som fälgstorlek, avgassystem med mera med mera... Kanske inte just ur säkerhetssyn utan mer ur miljösynpunkt och dylikt...

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Fischy
10 december 2008 · 248 Inlägg

kan inte säga vad man får och inte får göra men du får inte sätta i sportstolar å de är de jag tagit reda på smile men ring och hör med dem på svensk bilprovning så får du alla svar du behöver.

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
KHRacing
10 december 2008 ·

Saab900power skrev:
AnderssonE30  om du läst lite i tråden så står de att jag ringt besiktningen och fått de klart att man får ha de om man inte har helbilsgodkänd bil och sen finns de lite krav man ska uppfylla  ex stolen får inte ha en hård baksida (kolfiber m.m) utan måste vara stoppad på framstolarna.

PÅ ett fordon nyare än 1975 (-76 & framåt) får egentligen inte alls göra nånting hellr.

& hur skall du kunna hitta separata stolar som är godkända att montera i ditt baksäte i
fästen som inte är utav orginalkvalitet ?
vem skall kunna godkänna infästningarna m.m ?

Enda sättet detta går på är att SFRO-besiktiga bilen som Ombyggtfordon.

*undrar*

= Man får alltså INTE göra så - även om vissa Besikttningsmän säger att man får.

Samma sak med att ringa VV´s tekniska.. ring 3 ggr & få tre olika svar.

Fischy
11 december 2008 · 248 Inlägg

KHRacing.

Jag ringde och frågade och dem sa att man får göra de men man måste regbesiktiga och då tittar dem på fästen och så. orginalfästena till dynan bak är 3 sprintar bara. så om man gör riktiga fästen å över dimmar dem lite så skulle de gå sa dem till mig jag ska göra de iallafall så får vi se sen va dem säger.

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
KHRacing
12 december 2008 ·

Saab900power skrev:
KHRacing.

Jag ringde och frågade och dem sa att man får göra de men man måste regbesiktiga och då tittar dem på fästen och så. orginalfästena till dynan bak är 3 sprintar bara. så om man gör riktiga fästen å över dimmar dem lite så skulle de gå sa dem till mig jag ska göra de iallafall så får vi se sen va dem säger.

jodå jag förstår vad du menade - men det blir ändå inte 100% regelmässigt

se för tusan til att meddlea ditt FB ombyggnaden okså -  för om du smäller & en stol slits loss så lä du få betala ALLT själv annars

Fischy
12 december 2008 · 248 Inlägg

jodå men om jag registrerar den som 4 sitsig så blir de nog bra smile

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang