byta mätare på volvo 240 till nyare med varvräknare

viktoreklund
2 januari 2009 · 14 Inlägg

är det jobbigt att få till varvräknaren att fungera?smile

CroZZ
2 januari 2009 · 10 Inlägg

nope, lätt som en plätt smile

Volvo 240 GL "Bluez" (1986)
Volvo S60 Momentum "SilberX" (2008)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
2 januari 2009 · 137 Inlägg

Mätarhuset plockar du ur enkelt genom att först plocka bort ljus- och reostatvreden, bara att dra rakt ut och sen panelen under dessa (till vänster om mätarhuset) samt täcklocken till höger om mätarhuset.
Sen tar du bort locket på rattstångskåpan, sitter bara med två skruvar uppifrån.
Sen kan du börja skruva loss mätarhuset, två skruvar på varje sida. På vänster sida håller skruvarna även ett plåtbeslag som håller panelen bakom ljus- och reostatvreden. Se till att du sätter tillbaka beslaget på samma sätt igen vid återmonteringen.
Lirka ut mätarhuset en bit och lossa kablarna, en rund och en halvmåneformad kontakt på höger sida.
Med elektrisk hastighetsmätaren har du en kontakt med tre kablar till denna. Kontakten är plomberad och plomberingen får tas bort om man ska lyfta ut hela mätarhuset. Det går att byta ut klockan mot en varvräknare på plats i bilen utan att ta ut mätarhuset helt, men det är förstås lättare att göra det med mätarhuset löst på arbetsbänken. Särskilt om det är första gången man gör det.

När du har plockat ur mätarhuset kan du leta upp en lös vit-röd kabel med flatstiftshane bakom mätarhuset. Denna går till jordanslutningen på tändspolen och är vad som förser varvräknaren med varvtalsinformationen. Allt övrigt får mätaren direkt från kontaktstiften i mätarhuset.

Med mätarhuset ute kan du skruva bort de 4 skruvarna som håller den stora klockan på plats, du ser enkelt vilka det är. Med skruvarna borta kan man dra ut klockan rakt bakåt, ev. med lite hjälp av en platt skruvmejsel.
Med varvräknaren följer en svart plastpinne+gummibricka som ersätter tidsinställningsvredet på klockan och täpper till hålet i mätarglaset på framsidan. Placera denna på plats först och tryck sedan varvräknaren på plats. Se till att alla kontaktstiften kommer rätt och att mätaren trycks på så rakt som möjligt. Sen är det bara att skruva tillbaka skruvarna som höll klockan på plats innan.

Mätarhuset monteras tillbaka i omvänd ordning, glöm inte att ansluta den vit-röda kabeln till nedre anslutningen på varvräknaren.
De tre övre anslutningarna i |_|-formation på varvräknaren är till för om du vill använda en liten 52mm klocka nu när du ersatt den stora med varvräknaren. De förser då den lilla klockan med konstant plusmatning, jord samt reostatstyrd beslysningsströmmatning.

Det finns olika utförande på mätarhus till 240, VDO samt Yazaki. Har du en nyare (86-93) bil så har du elektrisk hastighetsmätare och därmed automatiskt en VDO-mätare.
På äldre bilar med vajerstyrd hastighetsmätare kan du indentifiera om du har VDO eller Yazaki på lite olika sätt.
VDO har brun baksida medans Yazaki har blå.
Andra skillnader är att VDO har ett gemensamt fönster för alla siffrorna i trippmätaren, Yazaki har separata fönster för varje siffra.
VDO har spårskruvar som håller mätartavlorna, Yazaki har Phillipsskruvar. M.m.
Varvräknarna passar inte sinsemellan utan du måste har rätt utförande VDO eller Yazaki.
Du kan förstås byta hela mätarhuset från t.ex Yazaki till VDO, men då måste du byta vajern till hastighetsmätaren också.
Det är mycket lättare att hitta en varvräknare i VDO-utförande.


Här har du exempel på skillnaden VDO/Yazaki.
http://www.240sidan.com/div/vdo81.jpg
http://www.240sidan.com/div/yazaki81.jpg

Lycka till!

PS. Skulle du lyckas hitta en VDO-varvräknare som har en mattare yta på mätartavlan än de övriga mätarna så är den anpassad för nyare (89-93) VDO-mätarhus (som just har en mattare finish på mätartavlorna), så vill jag väldigt gärna byta med dig så kan du få en varvräknaren med den lite blankare finishen istället av mig.

Senast redigerat av PATRIK_J0HANSS0N (2 januari 2009)

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang