varför motorbromsning?

rollerrocker
30 januari 2009 · 48 Inlägg

Det är inte många bilar som stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar, staten och körskolorna tycks tro att det är så,,,,,,,,,jävala idioter.....är så glad att jag har ett miljösvin som drar 3,5 liter milen helt utan avgasrening,,,,,,har 12:5 i komp  så man sitter nästan klistrad i vindrutan när man släpper gasen.......är så nöjd när jag övningskör med sambon och hon släpper ut helt oförbrännd bensin vid motorbromsning rakt ut i diket.......

dbjanoz
30 januari 2009 · 1 785 Inlägg

rollerrocker skrev:
Det är inte många bilar som stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar, staten och körskolorna tycks tro att det är så,,,,,,,,,jävala idioter.....är så glad att jag har ett miljösvin som drar 3,5 liter milen helt utan avgasrening,,,,,,har 12:5 i komp  så man sitter nästan klistrad i vindrutan när man släpper gasen.......är så nöjd när jag övningskör med sambon och hon släpper ut helt oförbrännd bensin vid motorbromsning rakt ut i diket.......

Ja du är sannerligen både kunnig och tuff haha.... klubbar du sälar och häller råolja på dem på helgerna eller haha...?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 januari 2009 · 3 404 Inlägg

Du får väll modifiera toppen med dekompressionsventiler som du öppnar per automatik när du släpper gasen wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
nytro
30 januari 2009 · 92 Inlägg

soppatillförseln aktiveras vid 1500rpm igen

BALAN skrev:
Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?

Senast redigerat av nytro (30 januari 2009)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
Volvo 850 (1995)
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
nytro
30 januari 2009 · 92 Inlägg

motorbroms är väldigt bra om man har släp efter o det är isigt, tror de flesta lastbilschaffisar använder motorbromsen

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 850 (1995)
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
kolvas
30 januari 2009 · 4 001 Inlägg

nytro skrev:
motorbroms är väldigt bra om man har släp efter o det är isigt, tror de flesta lastbilschaffisar använder motorbromsen

lastbilar har ju en avgasbroms, det är en helt annan grej.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
JimpeBoy
30 januari 2009 · 529 Inlägg

kolvas skrev:

nytro skrev:
motorbroms är väldigt bra om man har släp efter o det är isigt, tror de flesta lastbilschaffisar använder motorbromsen

lastbilar har ju en avgasbroms, det är en helt annan grej.

Och den är inte bra när det är halt ute! tongue

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Lozinmust "Unloaded"
30 januari 2009 · 1 557 Inlägg

dbjanoz skrev:

rollerrocker skrev:
Det är inte många bilar som stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar, staten och körskolorna tycks tro att det är så,,,,,,,,,jävala idioter.....är så glad att jag har ett miljösvin som drar 3,5 liter milen helt utan avgasrening,,,,,,har 12:5 i komp  så man sitter nästan klistrad i vindrutan när man släpper gasen.......är så nöjd när jag övningskör med sambon och hon släpper ut helt oförbrännd bensin vid motorbromsning rakt ut i diket.......

Ja du är sannerligen både kunnig och tuff haha.... klubbar du sälar och häller råolja på dem på helgerna eller haha...?

Sälklubbning är väl en del av var mans helgsaktiviteter? tongue
Ett kort och osmakligt skämt, som gör sig bättre i talande form vs. skrivet:
"A baby seal walks into a club."

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Markus_MR2
30 januari 2009 · 761 Inlägg

rollerrocker skrev:
Det är inte många bilar som stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar, staten och körskolorna tycks tro att det är så,,,,,,,,,jävala idioter.....är så glad att jag har ett miljösvin som drar 3,5 liter milen helt utan avgasrening,,,,,,har 12:5 i komp  så man sitter nästan klistrad i vindrutan när man släpper gasen.......är så nöjd när jag övningskör med sambon och hon släpper ut helt oförbrännd bensin vid motorbromsning rakt ut i diket.......

Vad säger man,, moget?? NOT..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Jimm
30 januari 2009 · 1 661 Inlägg

rollerrocker skrev:
Det är inte många bilar som stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar, staten och körskolorna tycks tro att det är så,,,,,,,,,jävala idioter.....är så glad att jag har ett miljösvin som drar 3,5 liter milen helt utan avgasrening,,,,,,har 12:5 i komp  så man sitter nästan klistrad i vindrutan när man släpper gasen.......är så nöjd när jag övningskör med sambon och hon släpper ut helt oförbrännd bensin vid motorbromsning rakt ut i diket.......

Hmm, va? Så vitt jag vet så stänger alla insprutade bilar spridarna vid motorbroms. Annars är jag olärd.

Janneutanb
30 januari 2009 · 7 272 Inlägg

nytro skrev:
motorbroms är väldigt bra om man har släp efter o det är isigt, tror de flesta lastbilschaffisar använder motorbromsen

Jag hoppas att du var sarkatisk med den meningen...
Det är det absolut sämsta sättet man kan bromsa på när det är halt och man har släp efter sig.

Motorbroms gör inte mycket på en lastbil, ännu värre är det om man har last.
Avgasbromsen däremot hjälper en del men ännu bättre är retardern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang