3354
Sök

Slipa ur förb.rummen i toppen (Kompsänka)

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Ska snickra dit en turbo och har funderat ett tag på och slipa bort squishytorna i toppen (Golf II 8v) men undrar hur mycket man ska ta bort. Är det bättre att minska arean å behålla så tajt spalt som möjligt eller ska man göra tvärtom?

Har varit enklast om man bara kunde gröpa ur toppen istället för att svarva kolvarna som jag oxå funderat på men jag tycker att jag hamnar för nära ringarna så det kanske finns risk att man bränner dom.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

290 Inlägg
2 februari 2009
jag tror du ska gå på kolvarna.
eller kör med dubbla packningar:P

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Jo jag har funderat på dubbla packningar oxå men det känns lite sådär har hellre slipa ur toppen eller svarva kolvarna. Det känns liksom lite rejälare och göra så. Har inte tänkt ladda på så mycket eftersom det för tillfället sitter std kolvar och stakar i men det ska uppgraderas senare. Men hur mycket kan man ladda på med dubbla packningar?

290 Inlägg
2 februari 2009
ja det är ju inte såseriöst att ha dubbla packningar,det funkar ett tag.
hur mycket man kan ladda på med dubbla packningar vet jag ej men de är klart ska du ändå
uppgraderas senare så kan du ju alltid pröva med dubbla packningar på kanske 0.3 bar

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
2 februari 2009
här har du lite matnyttig läsning om toppar, flöden och förbränningsrum för turbobruk smile

edit:
sen sku de ju vara bra med en länk ocksåå cool

http://savarturbo.se/?sida=content/arti … mp;sidnr=1
Senast redigerat av gregolt (2 februari 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

3 235 Inlägg
2 februari 2009
varför dubbla packningar när di kan ha en tjock en istället?

Att gräva i toppen är inte lätt, för man ska ta bort lika mycket i varje cylinder, och helt likt, så att alla förbränningsrum blir identiska.
andra kolvar i så fall att föredra, eller tjock packning.

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
dr-aero skrev:
ja det är ju inte såseriöst att ha dubbla packningar,det funkar ett tag.
hur mycket man kan ladda på med dubbla packningar vet jag ej men de är klart ska du ändå
uppgraderas senare så kan du ju alltid pröva med dubbla packningar på kanske 0.3 bar

Jo det är sant. Men det skulle vara skönt om man kunde få det att fungera med en modifierad topp. Så är det bara att slänga i smidda kolvar med std mått sen. Det är första gången jag turbo konverterar så jag tänkte ta ett steg i taget. Först få bilen att gå skapligt med turbo sen bygga vidare på det. smile

Sen skulle man gå å bli arbetslös mitt i allt oxå då så ekonomin är inte på topp direkt roll Men man får ta en sak i taget.

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
gregolt skrev:
här har du lite matnyttig läsning om toppar, flöden och förbränningsrum för turbobruk smile

edit:
sen sku de ju vara bra med en länk ocksåå cool

http://savarturbo.se/?sida=content/arti … mp;sidnr=1

Tackar smile Har för mej att jag har tittat på den här sidan för ett tag sen. Står lite bra saker att tänka på där.

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
engolf skrev:
varför dubbla packningar när di kan ha en tjock en istället?

Att gräva i toppen är inte lätt, för man ska ta bort lika mycket i varje cylinder, och helt likt, så att alla förbränningsrum blir identiska.
andra kolvar i så fall att föredra, eller tjock packning.

Att ta bort lika mycket har jag hört om en lösning som borde fungera. Man tar strösocker och fyller förbränningsrummet med sen är det bara väga och se hur mycket det skiljer på varje cylinder. Men det där med formen är ju lite klurigare. Men om man håller på ett tag så borde man kunna få till det med. smile
Senast redigerat av Lurken_85 (2 februari 2009)

290 Inlägg
2 februari 2009
ja och skulle du misslyckas så e ju en beg topp inte svindyr.

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
dr-aero skrev:
ja och skulle du misslyckas så e ju en beg topp inte svindyr.

Nä jag tror jag har 3 eller 4 som ligger i garaget tongue Så jag tror jag ska ta och ge det ett försök.
Senast redigerat av Lurken_85 (2 februari 2009)

290 Inlägg
2 februari 2009
dåså. kör hårt!

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Ja man kan inte säga att det inte går innan man har misslyckats smile Men det kan vara bra att höra sig för lite först.

290 Inlägg
2 februari 2009
det kan inte gå mer än åt helvete:)

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
dr-aero skrev:
det kan inte gå mer än åt helvete:)

Så sant big_smile Synd bara att det inte märks före första uppstarten. Kanske kommer låta som ett snickeri i motorn.

290 Inlägg
2 februari 2009
nää de tror vi inte på,det blir nog sjön turbosång. vad ska du slipa med föresten?

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Tänkte börja med en roterande fil iaf sen får man kanske polera med någonting. Ja man kan hoppas på skön turbosång iaf.

290 Inlägg
2 februari 2009
skön turbosång iaf. ja varför inte folk har ju gjort galnare grejer. lycka till.
raport om projektet vill vi ha iaf:)

832 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Kommer rapport när det blir klart. smile

48 Inlägg
3 februari 2009
kolla med närmaste firma som har vatten eller laserskärning.......ger du dom en orginalpackning så gör dom en kopia i koppar i önskad tjocklek för kompsänkning.....och den går att använda om å om igen......plus att den inte går sönder........bor i västarås och har en firma ett par mil bort som heter mälarlaser, kontakta dom om du inte har någon på närmare håll

Sök