3284
Sök

Trimma Volvo 140 eller 240

Kejsare
547 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
Hej!
Har planer på en Volvo nu i slutet av sommaren, 140 eller 240. Och eftersom jag tidigare kört min mors Lancia A112 Junior på 40 halvdöda hästar så vill jag gärna ha en bil där det händer nåt när man gasar. Och vad passar då mer in i min stad än en trimmad Volvo?

Så, jag undrar, vad är "standard"-trim? Tänkte typ plana/porta topp, byta luftfilter, större avgas, större förknasare. Är det någon som har större erfarenhet och kan rekommendera nåt hyfsat? Jag ska inte bonntävla eller så med den, tänkte bara att det skulle bli lite mer riv i den

Tacksam för svar!

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Kejsare
547 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Ingen?

Senator
323 Inlägg
20 juni 2006
beror helt på vad du vill betala!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

2 123 Inlägg
20 juni 2006
Beror hur stor kunskap, hur mycke tider eller hur mycke pengar du har.
Men att trimma en volvo 240 är väl svårt om du inte tar en med Turbo.
Det är alltid mycke lättare att trimma en turbomotor än en sugmotor.
Så satsa på Turbo från början.

593 Inlägg
20 juni 2006
visst turbo e lättare o trimma, men de va ju inte der som va frågan va??
ska du ha en volvo 240 , då ska du köra med portad/planad topp med lite värre kam, exempelvis k-kam eller monenkam.. sedan extraktorrör och 2,5" system

förgasre kan du köra dubbla stroberg eller enkel weberförgasarem, allt hänger på hur mkt pengar du vill lägga..
standard trim är exempelvis 405 topp iställe för 398 topp, eller 531 topp istället för 530 topp, sedan brukar de även va vx3 eller k.kam monterat i standradtrimmade motorer...

men lagom e ju bäst, tycker jag iaf, lycka till...

Senator
323 Inlägg
20 juni 2006
epapower skrev:
visst turbo e lättare o trimma, men de va ju inte der som va frågan va??
ska du ha en volvo 240 , då ska du köra med portad/planad topp med lite värre kam, exempelvis k-kam eller monenkam.. sedan extraktorrör och 2,5" system

förgasre kan du köra dubbla stroberg eller enkel weberförgasarem, allt hänger på hur mkt pengar du vill lägga..
standard trim är exempelvis 405 topp iställe för 398 topp, eller 531 topp istället för 530 topp, sedan brukar de även va vx3 eller k.kam monterat i standradtrimmade motorer...

men lagom e ju bäst, tycker jag iaf, lycka till...

varför använda en weber?? bättre med 2.. du kan juh få den å gå snålare med dubbla oxå!!

du kan juh köpa en 531 topp som är portad å planad å dunka i nån halv vass kam! sen ska du ha extraktor å förgasare som är stora som dasslock.. näe men 45:or är väl lagom och när du ändå är igång kan du juh ringa spm å köpa en 2,5 liters marinvev!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

608 Inlägg
20 juni 2006
ett tips är att kolla lite här på garaget var andra har gjort åt sina 140 och 240 seriens volvon!
tycker att du ska skaffa en 240 turbo att trimma lite! där händer det nog när du stiger på! kommer nog att va stor skillna om du ha kört nån 40 hk:s lancia!

old volkswagens never die,they just get lower:D

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 juni 2006
plana kan man göra större insug och så fetare avgassystem osv osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

The one and only
1 091 Inlägg
20 juni 2006
skulle säga att det är enklare att trimma en sugmotor.. men om man kan sin sak så får man givetvis ut mer ur en turbo.. men för nybörjare så är det ju bättre med en sugis;)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Kejsare
547 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar smile.. Nu vet jag litegrann iallafall, hur det ska gå till

Kejsare
547 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
Vidare kan tilläggas att jag testade 0-100 med den förut, Lancian alltså. 23,1 sekunder, inget jag skryter med direkt..

8 156 Inlägg
21 juni 2006

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

608 Inlägg
21 juni 2006
Phaetoon skrev:
Kolla in dessa två sidor:
http://www.kgtrimning.com/
http://www.lmshop.se/

ja kolla på dom och på de här sidorna

www.stenparnermotor.se
www.jpstyling.com

old volkswagens never die,they just get lower:D

Sök