3263
Sök

Insug eller förgasarproblem, Mercedes 309

424 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
Hej,

problembilen är en Mercedes 309 (årsmod 79) med MB 230 motorn.
Vid häftigt gaspådrag dör nämligen motorn nån sekund innan den varvar upp som den ska. Det blir alltså väldigt ryckigt att köra i stan för när man står t ex i en korsning och ska iväg får bilen plötsligt dödsryckningar och motorbromsar för att sedan varva upp och hoppa iväg som ett spjut.

Detta är mest påtagligt då bilen är kall men det är knappt nån skillnad mot när bilen är varm. Det känns som att motorn inte får tillräckligt med luft, som att den inte kan ta in så mycket luft på samma gång. Dock så fungerar ju motorn utmärkt när man väl fått upp varven, det är inga problem.

Jag har varit och kollat lite runt luftfilter och insug. Luftfiltret är rent, men det fattas ett förvärmningsrör som går från grenröret till insuget, det är på gång att fixas. I luftburken sitter enm termostat som styr en lucka vilken skiftar mellan kalluftsinsug och varmluft (från grenröret). Termostaten är seg som ett as så jag lutade ner luckan manuellt så att motorn får kall luft istället,  problemet kvarstår dock men jag ska testa senare samma sak dock inte med morsan bakom gasen (hon fattar ju ingenting)

Jag sitter nu och grubblar på om det möjligtvis är ett förgasarfel?

Iaf jag tänkte om det var någon annan som har haft liknande problem. Det är ju samma motor som i vanliga MB 230.

hare/simon

**// Toyota \\**

424 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
Nepp det har alltså inget med termostaten eller förvärmningen att göra. Testade nu.
Ska byta bränslefilter imorgon.

**// Toyota \\**

Sök