3287
Sök

Knackande ljud från motorn...

186 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Köpte en 9-3 Aero -02a för en tag sedan med full servicebok, samt bytta delar mot motorgarantin, varav tändkassetten mm. men nu är det så att när man kört bilen ett tag så den blivit varm och sedan bromsar/har den i friläge.. eller liknande så knackar det från motorn precis som om det låg något och skakade runt där nere, men det händer bara när den är varm, eller har bara hört det efter jag kört ett tag, låter nästan som en sten eller liknande studsar runt i motorn.. (under kåpan med tändstiften)

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Ringde SAAB och de sa att det kan vara allt från en liten åtdragning av en skruv till någon rem som ska bytas (vilket skulle kosta ca 11000kr enligt han på saab)

Tacksam för svar

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

10 287 Inlägg
20 juni 2006
Ja, du...nog för att man kan tveka ibland på vad vissa mekaniker kan men för det allra mesta så har dom mycket bättre koll än oss vanliga dödliga. Och om SAAB själva inte kan peka ut felet per telefon - då är det nog tufft för oss här. Åk till SAAB och få diagnos.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

186 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
Har nu varit hos saab och de sa att det till 99% är vattenpumpen som håller på att ge sig, dvs ca 3000kr i reperationskostnader, dock sa de att den sista 1% kan vara a/c kompressorn.... Lät min svärfar kolla på motorn (f.d volvomekaniker) och han misstänkte med att det var vattenpumpen som höll på att ge vika, dock nu när vi var på väg hem från gbg, så slutade helt plötsligt kylan i accn, och den sprutar bara ljummen luft. Det är en SAAB 9-3 Aero -02a, såg även denna tråden då jag märker likheter: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18382 Dock har jag ju ett liknande spolande ljud från motorn (som när man spolar på WCn) som kommer ibland..
Kan det vara A/C kompressorn som givit upp? eller kan det fortfarande vara vattenpumpen samt accn som behövs fyllas på? Hur mkt kan en A/C kompressor gå på? en påfyllning?

(OBS bilen är nyservad och full dokumenterad)

Skall ringa o kolla med SAAB i morgon, men tänkte om det var någon som har någon idé redan nu, så man vet vad man kan vänta sig tongue

Fortfarande tacksam för svar.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Sök