2434
Sök

Hur hög avgastemp på b230ft?

28 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
hur hög ska avgastempen vara på en b230ft ?

mvh smile

10 287 Inlägg
9 mars 2009
Helst inte över 930-950 grader före turbon.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

jag tänkte sätta givaren 10cm bakom turbon på dp:n. vad ska de vara för avgastemp dära ungefär? för att de ska vara hyffsat blandnings förhållande ? vid vilket vartal gäller den tempraturen ? mvh
Senast redigerat av WapplinG__ (9 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 mars 2009
WapplinG__ skrev:
Sharky skrev:

/Göran

jag tänkte sätta givaren 10cm bakom turbon på dp:n. vad ska de vara för avgastemp dära ungefär? för att de ska vara hyffsat blandnings förhållande ? vid vilket vartal gäller den tempraturen ? mvh

Varför mäta efter turbon?? det är förkastligt. Du vill veta hur varmt det är vid avgasventilen och det mäts så nära den man kan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
9 mars 2009
Som Torpis skriver. Man skall mäta före turbon. Efter turbon är typ meningslöst.

/Göran

(Groucho Marx).

28 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
torpis skrev:
WapplinG__ skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Varför mäta efter turbon?? det är förkastligt. Du vill veta hur varmt det är vid avgasventilen och det mäts så nära den man kan.

okej:) tack för svar ! smile ska jag stoppa givaren vid 4:an cylinder/avgas ventil ? den borde väl gå varmast ? mvh

10 287 Inlägg
9 mars 2009
När man byggde Volvo Grupp-A så mätte man fram att kylningen i toppen var sämst på treans cylinder. (Om man nu skall mäta direkt från cylinder)

Jag har satt dom avgastempgivare jag har monterat i "grytan" där avgaserna möts i grenröret eftersom det är trängsta punkten i grenröret.

Se bara till att ha bra kvalitet på givaren. Helst dykrör i Inconel. Avgastempgivare som brinner / vibrerar av och går igenom turbon är inte värst bra.

/Göran

(Groucho Marx).

28 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
När man byggde Volvo Grupp-A så mätte man fram att kylningen i toppen var sämst på treans cylinder. (Om man nu skall mäta direkt från cylinder)

Jag har satt dom avgastempgivare jag har monterat i "grytan" där avgaserna möts i grenröret eftersom det är trängsta punkten i grenröret.

Se bara till att ha bra kvalitet på givaren. Helst dykrör i Inconel. Avgastempgivare som brinner / vibrerar av och går igenom turbon är inte värst bra.

/Göran

okej. då stoppar jag givaren där alla avgaser mötts . mätaren är från Autometer och klarar av att mäta upp till 1600 grader. borde väl vara ganska bra kvalite på dom givarna ?

10 287 Inlägg
10 mars 2009
Kan jag tyvärr ej bedöma. Autometer borde dock stå för kvalitet hoppas man.
Att den går till "1600 grader" säger inget i sig - det är för det första knappast möjligt att proben håller så högt i temperatur och dessutom så specas dom flesta givare i stillastående luft. Som gammal ingenjör med specialitet på mätteknik så tar jag inget för givet.

/Göran

WapplinG__ skrev:
okej. då stoppar jag givaren där alla avgaser mötts . mätaren är från Autometer och klarar av att mäta upp till 1600 grader. borde väl vara ganska bra kvalite på dom givarna ?

(Groucho Marx).

28 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
okej tack smile en liten fråga till ? är det på gasen i botten tempen ska ligga krig 950 grader ? mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 mars 2009
WapplinG__ skrev:
okej tack smile en liten fråga till ? är det på gasen i botten tempen ska ligga krig 950 grader ? mvh

avgastemp behöver inte vara linjär med gaspedalen.  låg avgastemp kan tyda på att värmen antingen inte finns eller finnsn ågon annan stans (typ inne i motorn och smälter kolvarna)

sen att välja en cylinder att mäta på... visst 3:an kanske går varmast rent kyltekniskt, men låt säga att cyl 1 spridare är lite felkalibrerad så kan du ha 900grader på alla cylindrar utom 1 som säger 1300 grader :p

det är mycket att tänka på. 

titta här tex, bara genom att byta turbo och köra på samma laddtryck som man gjorde innan så får styrsystemet pippi och det blir avgastemperaturer så varma att turbon smält! Visserligen på en S40, men det är ett exempel på att man kan smälta en motor utan att effekten är högre än den är i original.  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

28 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
torpis skrev:
WapplinG__ skrev:

avgastemp behöver inte vara linjär med gaspedalen.  låg avgastemp kan tyda på att värmen antingen inte finns eller finnsn ågon annan stans (typ inne i motorn och smälter kolvarna)

sen att välja en cylinder att mäta på... visst 3:an kanske går varmast rent kyltekniskt, men låt säga att cyl 1 spridare är lite felkalibrerad så kan du ha 900grader på alla cylindrar utom 1 som säger 1300 grader :p

det är mycket att tänka på. 

titta här tex, bara genom att byta turbo och köra på samma laddtryck som man gjorde innan så får styrsystemet pippi och det blir avgastemperaturer så varma att turbon smält! Visserligen på en S40, men det är ett exempel på att man kan smälta en motor utan att effekten är högre än den är i original.  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

såg inte så bra ut de dära:S
men som jag har förstått så får inte avgastempen stiga över 950grader.
och då spelar de ingen roll vilket register man ligger på ? avgastempen ska inte stiga över 950 grader?
och så får man hoppas på att inte värmen gömmer sig nånstans i cylindern.
Senast redigerat av WapplinG__ (10 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 mars 2009
WapplinG__ skrev:
och då spelar de ingen roll vilket register man ligger på ? avgastempen ska inte stiga över 950 grader?

beroende på var du mäter ja.  smile

sen kan du ju prova att höja och sänka tändningen för att se hur temperaturen varierar för att se var du ligger

28 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
torpis skrev:
WapplinG__ skrev:

beroende på var du mäter ja.  smile

sen kan du ju prova att höja och sänka tändningen för att se hur temperaturen varierar för att se var du ligger

nu är den monterad men den visar 1100 grader på tomgång . och turbo å grenrör blir rött så fort man pressar bilen lite.

kan det vara tändningen ? mvh

10 287 Inlägg
21 mars 2009
Kolla tändförställningen ..........

Farenheit eller Celsius förresten. För är det överhuvudtaget möjligt att komma upp i 1100 grader celsius på tomgåpng.

/Göran

WapplinG__ skrev:
nu är den monterad men den visar 1100 grader på tomgång . och turbo å grenrör blir rött så fort man pressar bilen lite.

(Groucho Marx).

28 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Kolla tändförställningen ..........

Farenheit eller Celsius förresten. För är det överhuvudtaget möjligt att komma upp i 1100 grader celsius på tomgåpng.

/Göran

WapplinG__ skrev:

det är celsius mätaren visar . och gasar man lite så går mätaren i botten på 1600 grader . vet inte om de är mätaren som visar fel . men turbo och grenrör ska väl inte glöda ?

10 287 Inlägg
22 mars 2009
Omöjligt - 1600 grader celcius finns inte. Det måste vara Farenheit.
Ta in mätaren och koka givaren i vatten och kolla.

Turbo och grenrör skall glöda. Helt normalt. Men dom skall inte bli ljust orange - gula eller......vita och genomskinliga....

/Göran

WapplinG__ skrev:
det är celsius mätaren visar . och gasar man lite så går mätaren i botten på 1600 grader . vet inte om de är mätaren som visar fel . men turbo och grenrör ska väl inte glöda ?

(Groucho Marx).

1 062 Inlägg
22 mars 2009
Det ska ju inte glöda på tomgång lr vid normalkörning

glöda börjar det börja göra när du pressar bilen typ fullgaskörningar

så e min bil iaf en 945 turbo med 19t å lite godis
glöder endast när jag pressat den

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (22 mars 2009)

Team Björkeryd

Sök