Förkopplings motstånd låg/hög ohm volvo 240

Markus-90
16 mars 2009 · 38 Inlägg

Hej!

Jag ska byta motor i min volvo 244Gl 1989a (LH-jet 2.4) B230F

B230F = Hög ohmiga spridare (Gula spridare)
B230FT = Låg ohmiga spridare (Gröna spridare)

Jag har en B230FT motor som ska hinkas i och 240n, och då undrar jag hur kopplar jag in Låg ohms motståndet? Jag har ett motstånd från en 940 turbo som är låg ohm. Men vet ej hur jag ska koppla! Eller kan man byta spridare till (ljusblåa spridare?)

Vill helst använda mina gröna spridare som sitter orginal på min b230Ft

Tacksam för svar!

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Sharky
16 mars 2009 · 10 287 Inlägg

I serie med spridarna. Om man klipper upp kablaget (höljet) till spridarna så klipper man upp tills man hittar en skarv där en orange kabel grenas ut till dom fyra spridarna. Klipp av där och löd in motstånden.

Kolla här på sidan 19:
http://pliki.mojevolvo.pl/schematy/volvo_240__1989.pdf

Där ser du att ena sidan går till boxen och andra sidan matas med 12V (där matas även tomgångsmotorn och kallstartsspridaren.

Vilken årsmodell har du på boxarna till turbon? Tänk på att kallstartsspridare bara fanns fram till -91.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Markus-90
16 mars 2009 · 38 Inlägg

Sharky skrev:
I serie med spridarna. Om man klipper upp kablaget (höljet) till spridarna så klipper man upp tills man hittar en skarv där en orange kabel grenas ut till dom fyra spridarna. Klipp av där och löd in motstånden.

Kolla här på sidan 19:
http://pliki.mojevolvo.pl/schematy/volvo_240__1989.pdf

Där ser du att ena sidan går till boxen och andra sidan matas med 12V (där matas även tomgångsmotorn och kallstartsspridaren.

Vilken årsmodell har du på boxarna till turbon? Tänk på att kallstartsspridare bara fanns fram till -91.

/Göran

Okej,

Jag lägger upp en bild och visar hur jag förstod de här med kopplingen.

Jag har faktist ingen aning vilken årsmodell boxrarna kommer ifrån. Köpte dom på från blocket. tänd och bränsle box med bsr chip. skulle passa på alla 940 turbo

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Markus-90
16 mars 2009 · 38 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93354/595732_xkm73i.jpg
hur man kopplar motstånd

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Sharky
16 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Svar ja. I kontkatstycket för motstånden har du fem stift. Tittar man lite på konstruktionen så ser man vilklet stift som är gemensamt för alla fyra motstånden. Det stiftet skall kopplas på tråden som kommer från vänster i din bild. Dom övriga fyra stiften skall gå till varsin spridare.

Montera motstånden mot plåt - dom blir varma. Vanliga flatstiftskontakter/kabelskor (Abiko-skor) passar på stiften.

/Göran

Markus-90 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/93354/595732_xkm73i.jpg
hur man kopplar motstånd

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
16 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Nummer på boxarna så kan vi hjälpa dig. ( typ 0 290 XXX XXX).

/Göran


Markus-90 skrev:
Jag har faktist ingen aning vilken årsmodell boxrarna kommer ifrån. Köpte dom på från blocket. tänd och bränsle box med bsr chip. skulle passa på alla 940 turbo

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Markus-90
16 mars 2009 · 38 Inlägg

Sharky skrev:
Svar ja. I kontkatstycket för motstånden har du fem stift. Tittar man lite på konstruktionen så ser man vilklet stift som är gemensamt för alla fyra motstånden. Det stiftet skall kopplas på tråden som kommer från vänster i din bild. Dom övriga fyra stiften skall gå till varsin spridare.

Montera motstånden mot plåt - dom blir varma. Vanliga flatstiftskontakter/kabelskor (Abiko-skor) passar på stiften.

/Göran

Markus-90 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/93354/595732_xkm73i.jpg
hur man kopplar motstånd

Tack så mycket! Letat som en galning hur jag ska göra!

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Markus-90
16 mars 2009 · 38 Inlägg

Sharky skrev:
Nummer på boxarna så kan vi hjälpa dig. ( typ 0 290 XXX XXX).

/Göran


Markus-90 skrev:
Jag har faktist ingen aning vilken årsmodell boxrarna kommer ifrån. Köpte dom på från blocket. tänd och bränsle box med bsr chip. skulle passa på alla 940 turbo

bränsle boxen 0 280 000 962

Tändning 0 227 400 219

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Sharky
16 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Tändboxen är rätt (dvs 219).
Bränsleboxen skall vara rätt. Söker jag på www.bildelsbasen.se så hittar jag den på 95:or - dvs bilar utan startspärr i boxen. (984 har startspärr).

Om jag var du så skulle jag koppla bort kallstartspridaren eftersom den inte används på denna box. Dessutom så bör din bränslebox ha utgångar för att styra elkylfläkt (via relä) som du kan använda för elkylfläkt om du vill.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Markus-90
16 mars 2009 · 38 Inlägg

Sharky skrev:
Tändboxen är rätt (dvs 219).
Bränsleboxen skall vara rätt. Söker jag på www.bildelsbasen.se så hittar jag den på 95:or - dvs bilar utan startspärr i boxen. (984 har startspärr).

Om jag var du så skulle jag koppla bort kallstartspridaren eftersom den inte används på denna box. Dessutom så bör din bränslebox ha utgångar för att styra elkylfläkt (via relä) som du kan använda för elkylfläkt om du vill.

/Göran

Okej.

Jag har ingen kallstartsspridare på min b230Ft den motorn är från -92.

Men el-fläkt har jag tyvärr ingen än. Kommer köra med hö-fläkten eller om jag får tag på en el-fläkt så kopplar jag in den.

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Markus-90
23 mars 2009 · 38 Inlägg

Hej igen!

Jag har en fråga angående spridar motståndet. Nu har jag klippt upp kablarna till spridarna. Hittat dom oranga kablarna. hittat förgreningen oxå där motståndet skall lödas in. Men där går yttligare 2 oranga kablar iväg till 2 andra kontakt stycken tror de är knacksensorn och nå annat som sitter på blocket under insuget!. Vart ska dom ta vägen?? Behöver jag inte dom kanske?

Volvo 240 Turbo "ORC" (1989)
Sharky
23 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Eftersom jag är en sann Messerschmitt (gammal gymnasielärare....roll ) så förutsåg jag frågan så jag länkade till svaret i inlägg #2.

Kolla sidan 19. (koordinat B7). Där ser du att på högra sidan av sitter flera oranga kablar (bl a till tomgångsmotorn). Alla behövs så du skall lämna dom intakta.

/Göran

(Det är en liten mental defekt jag har - jag kommer aldrig med hela svaret direkt....)

Markus-90 skrev:
Hej igen!

Jag har en fråga angående spridar motståndet. Nu har jag klippt upp kablarna till spridarna. Hittat dom oranga kablarna. hittat förgreningen oxå där motståndet skall lödas in. Men där går yttligare 2 oranga kablar iväg till 2 andra kontakt stycken tror de är knacksensorn och nå annat som sitter på blocket under insuget!. Vart ska dom ta vägen?? Behöver jag inte dom kanske?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang