Någon Som Har Mer Info Om 850 Btcc 2.0 Liters Motorn?

ORALSUMO
27 maj 2009 · 2 Inlägg

Tjenare grabbar och töser!

Är ute efter information om Volvos BTCC motor som dom körde med i 850:n och S40n,
jag har sett många sidor med information om hur den var borrad och liknande, men är det någon som har hur hela motorreceptet såg ut? Och hur dom hade placerat delarna? För enligt bilderna så sitter generatorn på vänster sida istället för höger, hur var vevhusventen löst? Kylning, ventiler, vilket block körde dom med?
Osv osv osv big_smile


Är tacksam för alla svar!

Trevlig dag! lol

ORALSUMO
28 maj 2009 · 2 Inlägg

Ingen gammal BTCC / STCC räv här på forumen som kan hjälpa? big_smile

brk95
28 maj 2009 · 140 Inlägg

blocket var 2.0 italien block .

MattiasH
28 maj 2009 · 1 291 Inlägg

BTCC motornerna är riktigt porriga saker wink
2L sugmotor och ~300hk vid 8500 är så fränt.
Går du själv i tankarna om att bygga en så räkna med en stor slant då ALLT innehåll i motorn är special.

http://s40concepts.net/forum/index.php? … msg_168052

TurbOla Reservdansk
28 maj 2009 · 6 271 Inlägg

MattiasH skrev:
2L sugmotor och ~300hk vid 8500 är så fränt.

Jag vet en som planerar inför ett sånt bygge, har varit i garaget och sett grejerna (bl.a. mitt gamla block används) som ska utgöra grunden för just en vrålande 2liters 5a sugis. cool

Senast redigerat av TurbOla (28 maj 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TTMotorsport
29 maj 2009 · 196 Inlägg

Köp ? Borde inte vara svårt att hitta spis , vet att det låg myyyyckkkeeet delar hos kent runt kungsbacka trackten som plockade ihop dom , dom är väll iprincip värdelösa med tanke på att dom motorerna inte används längre..

Frågade vid ett tillfälle va dom gjorde med vevar / stakar som gått för långt för fullrace spisarna , svaret blev att dom kasseras inga gatåkare vill ha dom

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
torpis Forummoderator
29 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Ni som tillför information, ange källa. Lösa rykten hjälper inte tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
brk95
29 maj 2009 · 140 Inlägg

kolla med kent karlsson på motordesign ligger i Fjärås , då det var han som byggde dom åt volvo ,, jag jobbade där med att sätta i hop och köra dom i bänk ,dock är han inte alltid en trevlig människa att ha att göra med , då han ka va på ett djävla dåligt humör tyvärr ,, är inte han där fråga efter clas  han är lika duktig smile

TTMotorsport
1 juni 2009 · 196 Inlägg

kan hålla med angående humöret på kent !

eller sök runt på racingsidorna i tex england

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang