3467
Sök

Oljetemperaturmätare och kylarvätsketemperaturmätare problem på BMW E39 M5 -99

20 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Har fått några små problem som jag ej förstår mig på. Då jag kör med bilen så ligger oljetemperaturmätaren på ca 65-70 grader. Normalt ska det ligga mellan 80 och 120 har jag läst.
Vid körsträckor upp till mellan 30-50km så nästan varje gång så slår kylartempmätaren i botten och hålls där tills jag stänger av motorn och startar om. Men på samma gång som tempmätaren är i botten så stiger sakta oljetempen till normal arbetstemperatur ca 90 grader.
Någon som vet vad detta problem beror på så tveka inte att höra av dig!

//Norrgård

236 Inlägg
2 juni 2009
Hmm hur menar du kylartempmätaren slår i botten, botten som i kokpunkt eller botten som i kallt?

20 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Ojdå det skall nog vara vid kokpunkten så högt visaren bara når smile

236 Inlägg
2 juni 2009
Ok, att då oljetemperaturen går upp när vattentempmätaren står högt kan ju bero på att oljan ofta är vattenkyld. Har du kolla om vattnet kokar när vattentempen går upp? Stäng av bilen och lyssna under huven, rekommenderar inte att öppna kylarlocket wink

Om nu detta är fallet så har du orsaken till problemet, skulle inte köra en meter till med bilen förns du fixat detta.

20 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Vattnet kokar ingenting har kolalt det. Kylartempmätaren ökar inte då den går upp utan den slår upp i max på ett ögonblick på samma gång som oljetempen stiger sakta upp till normaltemperatur.

236 Inlägg
2 juni 2009
Jaha ok, sen startar du om bilen så går vattentempmätaren ner? Låter som elfel i så fall vilket iofs är bra men samtidigt väldigt drygt på en så pass "modern" bil :-/ Finns möjligheten att montera en extern oljetempsgivare så vore det ju guld, men misstänker att det krävs lite extra pill för att få dit en sådan på en M5:a.

20 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Precis. Men kan det inte vara någon av givarna som har felet då? Bara det problemet då isåfall att hitta den rätta givaren som krånglar.

236 Inlägg
2 juni 2009
Inte omöjligt, konstigt dock att både vattentemp samt oljetempgivaren skulle balla ur på samma gång, dock ingen omöjlighet. Prova att byta vattentempgivare till att börja med, den brukar vara enkelt och rätt billig!

20 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Hmm... Blir nog att testa med det till att börja med. Vattengivaren kostade 13€ smile Oljegivaren var 94€. En aning dyrare den big_smile

Sök