Sline- skrev:
Quattro är alltid Quattro

Eller Impreza!
Blir nog bilbyte nu til len V70R AWD -99
Är färgen lazerblå eller vad? Vad är det för drivning på awd;n fördelning i % ?

Varför tjatar alla om fördelning i %? Offroad-bilar med stum 4x4 genom navlås eller "spett i golvet" (en extra växelspak, sas.) kör ofta med 50-50. Då snurrar alla 4 hjul exakt lika fort, oavsett vilket som har bäst grepp. Det är en omöjlighet att köra dessa på asfalt och försöka svänga/fickparkera osv.
(jfr svetsad diff och svänga på en RWD-bil. Det går men däcken "tuggar över" eftersom höger och vänster hjul måste snurra exakt lika fort)
Som alla vet kan alla Audi quattro, Volvo AWD, Subarus osv köra utan problem på torr asfalt, dom kan fickparkera, svänga osv utan problem.
Detta beror på att dessa fyrhjulsdrift-system är DYNAMISKA, dvs dom ändrar sig hela tiden. Finessen är att dom skickar mest kraft/drivning/vridmoment till den axel som har bäst grepp.
Jag antar att de flesta som ställer denna fråga undrar vad systemet utgår ifrån, men det är egentligen ointressant. Eftersom att så fort man kör iväg så ändras förhållandet ändå. Mer intressant är snarare inom vilket spektrum kraften kan överföras. Bäst vore 0-100 / 100-0 % även om det sällan skulle behövas i praktiken.
Men för att besvara frågan så är en Volvo AWD med visko-koppling (dvs alla före -02, V70 före -03) i grunden "framhjulsdriven", men vid vanlig körning överförs ca 2-8% till bakaxeln. Från stillastående är drivningen 100% fram eftersom viskokopplingen tar "lite" tid på sig att överföra drivkraft.
När jag gjorde ett test med två hjul på rullar som simulerar noll-friktion så klarade sig en 1st generation V70 XC bäst av alla på att ta sig ur. Jag testade min egen TT quattro, en A6 quattro, en Subaru Outback Legacy) och en Mitsubishi Outlander.
Jag körde med bägge framhjulen på rullar, bägge bakhjulen, ena sidans hjul och diagonalt (ett fram, motsatt bak)
Detta betyder dock inte att den är "bäst" i alla situationer.
Dessutom, som redan nämnt i tråden, så är Volvons vinkelkoppling och drivaxlar lite klent dimensionerade genom alla tider. Trimma dessa är inte att rekommendera.