2890
Sök

VOLVO 744 -90 man 5vxl

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Tjena folket!
Tänkte bara höra med nån vettig om det finns någon som kan lösa mitt problem..
Jo, jag har en Volvo 740 -90 utan ABS som börjar bete sig väldigt konstigt;
När jag körde hem idag/igår natt så började bilen hacka som in i h^lv^te när man la i växlarna, stannade till vägkanten, kollade  motor och undertill och allt verkade normalt körde problemet kvarstod när jag kommit upp i en 65-70km/h och skulle växla ner till 4an, när jag sedan ska svänga och lägga i 2an händer likadant igen (2ans växel) bilen rycker så in i helskotta.. vill poängtera att det var kyligt i luften om det har någon betydelse. Nu är frågan är det bakaxlen som håller på att gå eller något med bakaxlen som håller på att gå (bussning eller något??). Bakaxlen är kanske kass den har inte setts över sen jag köpte bilen 2008 och ja jag har börnat gummi lite grann med han.
Bakaxlen är väl svår att gå i sönder bara så knall-bom?, det skulle väl mer vara en bussning som håller på att bli dålig?? det är min gissning iallafall men tänkte höra om det finns någon som råkat ut för liknande problem eller vet vad det kan vara för fel?, tillägger: när jag parkerade bilen väl hemma luktade jag en konstig doft, böjde mig ner (vä bakhjul) luktade därifrån en typ av bränt konstigt os.

Snälla hjälp mig med mitt problem snarast då jag behöver min bil helst felfri till-o-från arbete.
Tackar på förhand
Volvo740mannen cool
PS!
Någon i trakterna som är billig&villig på att byta min bakaxlen? (om det nu är felet).

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 juni 2009
itne så att de är bromsarna som ligger på dom? tex hanbromsen hängt sig så att de inte lossade helt lr nått?

lr tex hjullager vänsterbak som börjar ge upp?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
7 juni 2009
Skulle handbromsen ligga på skulle det ju inte spela någon roll om det var tvåan eller inte, och det skulle heller inte vara just på tvåan och just när han ska växla ner..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

695 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Tackar för era svar, men tror verkligen inte det är fel på handbroms, broms, hjullager (hjullager knarrar väl när man kör??) skulle tippa på bakaxlen kan det vara knutkorset eller bussningen?, bakaxlen hur märker du väl om den är i sönder, den går väl i sönder rätt ovanligt?
Det är även när jag ska växla upp och backa R, 1,2,3,4,5 kan tillägga det.

695 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Nu har biljävlen sagt sitt.. . ja skulle tippa på drivande axlen eller bakaxlen eller vad säger ni?
Historia: När jag körde som sagt innan hackade bilen till ordentligt och växlarna la upp, när jag försöker lägga i växlar och släppa kopplingen kommer ett tick-tackande ljud mellan vä bakhjul och undertill, böjer mig ner när bilen försöker sticka iväg den drar mellan 1-2km/h kommer ljudet ifrån bakhjulena ett tick-tackande ljud nu är frågan är det bakaxlen och hur mycket kommer det att gå på att fixa?
Någon som vill tjäna en extra slant på att komma och hjälpa mig med problemet är välkomna, betalar ju hellre svart än att lämna in till märkes-verkstad.
Hur svårt är det att byta bakaxel? skroten tar 500.- för en komplett bakaxel om det nu är felet?
Kan det vara något inne i bakaxlen/drivande axlen som är kaputt tex knutkorset?
Kan ju inte ha någon inverkan på växellådan att leta efter eller?
Som sagt ni är välkomna att höra av er om ni vill titta vad som är exakta felet och därefter ta beslut om det är länt och vilken prissumma vi pratar om..
MVH
Volvo740mannen
070-5514394 jag bor i Mörarp (3,7km utanför Helsingborg)

695 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Tråd kan låsas och raderas problemet är hittat, bakaxlen det är vajsing med blir ny på skroten imorgon ;P

Sök