Bilen går på konstigt, Saab 9-3 -- LÖST

DeFlo
7 juni 2009 · 514 Inlägg

Hejsan,

Skulle köra min bror till tågstationen idag, när jag väl kom fram började bilen låta konstigt den låg på ca 500 varv och mådde inte bra.

Nåväl när jag väl kom hem, så tog jag av tändkasseten och märkte att ettan vart sotig, jag kände på tändstiftet och märkte att den vart lös! Men silken tur tänkte jag och åkte runt till olika mackar och kolla om någon hade en tändstifts nyckel men ikke sa nicke ingen av dem hade det tur va åkte jag till söndagsträffen och träffade ett par medlemmar i klubben som hade en nyckel. Yes säger jag och vandrar hemåt. när jag väl kommer hem spänner jag fast tändstiftet och hoppas på all lycka att det skulle vara över nu. Men NEJ det var samma problem som innan


Sammanfattning:

Saab 9-3 2.0T - 00 , Det går att hålla igång med hjälp av gaspedalen, Det låter som att det kommer kraftiga stötar när man vrider nycken det ska inte låta så mycket, Motorlampan lyser.

Här är en film
http://www.garaget.org/video/z45p7q42ozxa

Senast redigerat av DeFlo (9 juni 2009)

BMW = Bil Med Wasakredit
Janneutanb
7 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Dra ut felkoderna så slipper du gissa.
Men du kan ju prova att byta tändstiften men jag gissar på att tändkasetten är dålig.

DeFlo
7 juni 2009 · 514 Inlägg

Brains skrev:
Dra ut felkoderna så slipper du gissa.
Men du kan ju prova att byta tändstiften men jag gissar på att tändkasetten är dålig.

har en gammal tändkasset som är kass kan ju testa den. Hade inte samma problem då som nu.

BMW = Bil Med Wasakredit
MattiasH
7 juni 2009 · 1 291 Inlägg

En bra första grej att testa är att byta alla stift.
visst tog du upp och kollade alla stift när du ändå var i farten?

DeFlo
7 juni 2009 · 514 Inlägg

MattiasH skrev:
En bra första grej att testa är att byta alla stift.
visst tog du upp och kollade alla stift när du ändå var i farten?

tja, ingen dum ide, men bytte stiften i sommars. Stift ska väl inte gå sönder så lätt

BMW = Bil Med Wasakredit
MattiasH
7 juni 2009 · 1 291 Inlägg

DeFlo skrev:

MattiasH skrev:
En bra första grej att testa är att byta alla stift.
visst tog du upp och kollade alla stift när du ändå var i farten?

tja, ingen dum ide, men bytte stiften i sommars. Stift ska väl inte gå sönder så lätt

Även nya stift KAN krångla även om det är ovanligt. Då din bil dessutom är lite trimmad så är det verkligen ingen dum ide att kolla upp och byta stift.

DeFlo
9 juni 2009 · 514 Inlägg

Till den som undrar så var det spjällhuset som är kasst och tur var lyckades min anonyma saab mekaniker lura den och nollställa felkoderna så slipper jag köpa en ny big_smile

BMW = Bil Med Wasakredit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang