Volvo V70 97 orkeslös på låga varv.

vet_inget
14 maj 2009 · 5 Inlägg

Hej! har en V70 97a och när jag skall köra iväg,
o speciellt om jag drar släp kärra eller nåt annat tungt så hugger bilen rejält  "jag gasar så mycket ja orkar  så det behöver ni inte kommentera smile". men precis över 1500 varv så går bilen som en klocka. det är som den inte får bensin eller tillräckligt med ström i början om man nu kan säga så.....
Som ni kanske begriper så är jag inget proffs vad gäller bilar så jag skulle vart väldigt tacksam för svar om nån har nån anning om vad det kan va!
Mvh:Thomas

Jimpiz
14 maj 2009 · 845 Inlägg

Om den är orkeslös under 1500 varv när du kör tungt så är det normalt, Du har ju ingen V8 under huven.

Saab 9-3SS (2008)
vet_inget
14 maj 2009 · 5 Inlägg

Jimpiz skrev:
Om den är orkeslös under 1500 varv när du kör tungt så är det normalt, Du har ju ingen V8 under huven.

Här fick man ju mycket hjälp smile

Jimpiz
14 maj 2009 · 845 Inlägg

vet_inget skrev:

Jimpiz skrev:
Om den är orkeslös under 1500 varv när du kör tungt så är det normalt, Du har ju ingen V8 under huven.

Här fick man ju mycket hjälp smile

Jo kort å gott. Det är en rätt så liten motor som helst ska ligga på lite högre varv vid tung belastning.

Nästa steg är att montera en turbo, Så har du mer skjut efter 1500 varv då turbon startar,Men du vill ju ha mer kraft under 1500 varv så då är det bara att byta till en motor som är starkare på låga varv.

Men det du kan börja med är att kolla hur luftfiltret ser ut, om det är svart så byt. Sen kan du kolla hur tänddelarna ser ut. Tändstift m.m

Hur länge sen var dom bytta?

Senast redigerat av Jimpiz (14 maj 2009)

Saab 9-3SS (2008)
Christian S
14 maj 2009 · 4 816 Inlägg

vet_inget skrev:
Hej! har en V70 97a och när jag skall köra iväg,
o speciellt om jag drar släp kärra eller nåt annat tungt så hugger bilen rejält  "jag gasar så mycket ja orkar  så det behöver ni inte kommentera smile". men precis över 1500 varv så går bilen som en klocka. det är som den inte får bensin eller tillräckligt med ström i början om man nu kan säga så.....
Som ni kanske begriper så är jag inget proffs vad gäller bilar så jag skulle vart väldigt tacksam för svar om nån har nån anning om vad det kan va!
Mvh:Thomas

det tror fan att den inte orkar på så låga varv, speciellt om du drar ett släp för det gör ingen bensinare utan alla vill ha lite varv (ca 1500rpm) för att orka någorlunda. Det är likadant när jag drar släp med min 850 som är en GLT alltså 170Hk, den vill också ha minst 1500rpm för att orka någorlunda men hellst ska man upp till typ 2000rpm framförallt när det går lite uppför för att den verkligen ska orka.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
vet_inget
23 juni 2009 · 5 Inlägg

Tändstift bytta= går som en klocka!!!

Ursäkta om informationen om felet var något konstig men det kan bli så
när en nolla ska skriva nått om bilar smile

Tack för hjälpen jimpiz

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang