6849
Sök

Nybörjare med ny kompaktkamera

German Engineering
9 083 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Har nyligen köpt en kompaktkamera och är jättenöjd med den. Var på 2 träffar i torsdags och lördags, tog en hel del bilder och är nöjd smile

Ni som är duktiga och erfarna fotografer, har ni några tips på hur jag kan förbättra de? Är det nåt man ska tänka på? Blixt? Slutartid? ISO?

Vore tacksam för svar smile Vill ni se bilderna som man tog så hittar ni de på mitt galleri smile

Vill ni veta vad jag har för kamera så är det en Kodak EasyShare C913.

//CarpeDiem wink
Senast redigerat av CarpeDiem (22 juni 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
22 juni 2009
Inte för att vara sån, men du lär aldrig kunna välja bland speciellt många manuella inställningar själv på en kamera för 800 spänn.
Fast jag kan ju iaf säga att du ska undvika blixt så absolut mycket det bara går. Är du på en lite mörkare bilträff eller nåt så skaffa dig ett stativ så kanske du lyckas få nåt vettigt.
Ison ska du ALLTID ha på lägsta, iaf på en kompaktkamera. Dom börjar ju egentligen brusa redan på basison. ;\

Men är du intresserad av att fota, köp nånting annat än en billig kompaktare.

Whine whine!

Bilentusiast
489 Inlägg
22 juni 2009
ang. blixt så rekomenderar jag det verkligen - om du har en sådan setup så att du kan använda blixten på stativ t.ex.

Tyvärr så kan du troligen inte det med den kameran.
(Den interna blixten kallas "fulblixt" av en anledning...)

Ang. inställningar så håller jag med urkas, även om hans ton var lite väl grinig. De inställningar du lär kunna ställa in på din kamera duger inte för att ta några lite mer "classy" pix med =/ då rekomenderar jag att du köper en billig systemare och börjar där!

Sen något som kan vara värt att tänka på är: bra bilder är en komposition av kamera, objektiv och fotograf. Ingen kan jobba utan den andra.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

831 Inlägg
23 juni 2009
Jag körde med en kompaktkamera (5mp) ett bra tag och dom flesta bilderna i mina gallerier utom några stycken är knäppta med en kompaktkamera. Numera kör jag systemkamera Nikon D80 och är väldigt nöjd. Men hur som helst så fanns det små roliga finesser på kompaktkameran som man kunde leka med så helt handikappad var man inte. Men eftersom jag inte hade stativ fick man ofta ta stöd av föremål runtomkring bilen för att få skarpa bilder (kvällstid/nattetid).

Jag tycker inte man ska underskatta en kompaktkamera även om en systemkamera givetvis är mycket bättre på alla vis. Förutom storleksmässigt smile Men många här på Garaget med värsting kameror, blixtar och gud vet allt vad det heter ändå inte kan hantera kameran och dess funktioner utan knäpper r i k t i g a skitbilder. Dom borde återgå till kompaktkameror och lära sig grunderna.

EDIT: Och som jagabosse ovan säger är kompositionerna viktiga. Enligt mig nästan det viktigaste för att få en intressant bild som man faktiskt vill titta på. Högupplösta skarpa bilder kan bli skit om kompositionen är värdelös.

CarpeDiem: Med 9,1mp borde du kunna ta skarpare bilder än dom i ditt galleri också cool
Senast redigerat av CrilleD (23 juni 2009)

831 Inlägg
23 juni 2009
Nej men oftast har du ingen användning för fullt upplösta bilder på nätet och kan minska storleken på bilderna. Så även om du knäpper bilder som är lite oskärpa kan du reducera det ändå eftersom du minskar bilderna. Är du med?

Yamaha_dtr skrev:
CrilleD skrev:
Jag körde med en kompaktkamera (5mp) ett bra tag och dom flesta bilderna i mina gallerier utom några stycken är knäppta med en kompaktkamera. Numera kör jag systemkamera Nikon D80 och är väldigt nöjd. Men hur som helst så fanns det små roliga finesser på kompaktkameran som man kunde leka med så helt handikappad var man inte. Men eftersom jag inte hade stativ fick man ofta ta stöd av föremål runtomkring bilen för att få skarpa bilder (kvällstid/nattetid).

Jag tycker inte man ska underskatta en kompaktkamera även om en systemkamera givetvis är mycket bättre på alla vis. Förutom storleksmässigt smile Men många här på Garaget med värsting kameror, blixtar och gud vet allt vad det heter ändå inte kan hantera kameran och dess funktioner utan knäpper r i k t i g a skitbilder. Dom borde återgå till kompaktkameror och lära sig grunderna.

EDIT: Och som jagabosse ovan säger är kompositionerna viktiga. Enligt mig nästan det viktigaste för att få en intressant bild som man faktiskt vill titta på. Högupplösta skarpa bilder kan bli skit om kompositionen är värdelös.

CarpeDiem: Med 9,1mp borde du kunna ta skarpare bilder än dom i ditt galleri också cool

Men nu är det ju så att megapixlarna inte spelar roll, kanske du som borde lära dig grunderna? wink
kan va hur många megapixlar som helst på en skitsensor och då blir det inga bra bilder. Samma med objektiv osv.

Ont: ta mycket bilder bara, oftast har man ju stora minneskort så bättre att sortera bort dom dåliga bilderna i efterhand

Sök