5467
Sök

Problem laddning Saab 900 2.0i 1996

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#1
Jag har ett problem med min Saab 900.. I vintras så tog kolen slut i generatorn, nya köptes på mekonomen och bilen började fungera som den skulle igen. Nu på senare tid börjar laddningsproblemen återuppstå. Senast idag, när jag skulle ner till garage och byta högtalarsystem, så "sjönk" ljusstyrkan på instrumentpanelen, mest noterbart var det på tripmätaren som är digital. Ok, generatorn börjar kanske bli lite gammal efter 21000 mil, men kan det vara något annat? har inte någon större lust att åka och köpa en utbytesgenerator för 2k, för att sedan märka att problemet kvarstår.

Det jag noterat är att när motor är igång, ligger laddning på 12.4V, vilket är för lågt. Jag kan ha varit ute och kört en bra stund, för att efter en kort paus med motorn avstängd, inte längre kunna starta den utan starthjälp.

Om det är generatorn, vet någon av egen erfarenhet vilka generatorer som passar? Fungerar t.ex. biltemas 100A generator? Passar infästningar och behövs några modifikationer?
Uppskattar möjliga svar.
/Martin

21 761 Inlägg
27 juni 2009
#2
Lyser batterilampan (tillsammans med övriga varningslampor) när du har nyckeln i tändläge?

Kolla kablarna vid generatorn, kika även hur det ser ut inuti generatorn på släpringarna där kolen ligger emot. smile

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#3
Det jag har märkt när jag kör, så går den fint.. inga varningar alls. Däremot när man väl stannar, stänger av och ska starta upp igen, så går startmotorn "ett varv" och sedan börjar det klicka, eftersom strömmen inte räcker till för att låta den gå ett varv till. Ska kolla upp med varningslamporna a.s.a.p.

21 761 Inlägg
27 juni 2009
#4
Hur gammalt är batteriet?

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#5
batteriet köptes i februari-mars. Underhållsfritt 72Ah
Senast redigerat av Kjellvander (27 juni 2009)

21 761 Inlägg
27 juni 2009
#6
Då bör det ju inte vara något fel på batteriet iof, men man kan aldrig vara helt säker. Ladda upp det med en batteriladdare tills det blir fulladdat, kolla sedan igen om generatorn fortfarande inte laddar. Fast först bör du kika om batterilampan lyser med tändningen påslagen, annars är det inte säkert att generatorn kan ladda som den ska. smile

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#7
Jag har testat med ett annat batteri, samma sak där. Då har extrabatteriet stått på laddning och är fullt. vid körning 12.4V. Testade dessutom på skoj att se vad ett fullladdat batteri hade innan jag kopplade in det i bilen. det hade då 13.x volt.

21 761 Inlägg
27 juni 2009
#8
Aha, bra att du har kollat det där. Då kan man utesluta dåligt batteri tycker jag. smile

Nästa sak är som sagt batterilampan och se över kablarna vid generatorn.

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#9
kollar upp detta imorn eftermiddag.

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#10
Var precis och kollade varningslampor för laddningen och så.. Inga varningar alls. Var dessutom och köpte mig en renoverad 90A generator på skroten (är en 90A som sitter på bilen just nu med), så jag har en om utifall att generatorn skulle vara helt kass..

21 761 Inlägg
27 juni 2009
#11
Menar du att inga varningslampor alls lyser när tändningen är på?

I så fall är det nog problem inuti bilen, någonstans fattas det spänning till varningslamporna.

10 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#12
kan det vara så att en av dioderna i generatorn gett upp? så att den ger rätt voltantal, men inte ström nog?

Nu är hur som helt problemet ordnat.. Bytte generator. Så extremt jobbiga vinklar man måste arbeta i för att få loss generatorn:P Gjorde iofs lite galet, eftersom jag plockade bort hela fästet för spännrullen, men det funkade iaf:D

Nu har jag laddspänning på 14.1 volt hela tiden. Gött att detta är avklarat. Nu är det bara resten kvar:P
Senast redigerat av Kjellvander (28 juni 2009)


Sök