leksak skrev:
Man får väl först en påminnelse när det gäller p-bot?
Iom att de bara sätter den på rutan, kan ju försvinna hur som.
Så då kan man ju vänta på en eventuell påminnelse o då ringa o förklara att man fått en påminnelse på en p-bot man omöjligt kan ha fått.
Eller har jag fel?
Precis, helt rätt. Ska man överklaga en felparkeringsärende måste man kontakta företaget ifråga, som sätter ärendet i "karantän" under tiden utredning pågår, dvs du behöver inte betala innan ärendet är utrett.
Men bara för att man fått en "felaktig" bot kan man ju inte bara skita i att betala den, de sitter ju inte på kontoret och litar på att alla obetalda böter är felaktigt utskrivna...
Har ett exempel från verkligheten...
En polares farsa hyrde en p-plats utanför sin lägenhet, en dag satt det en sk. p-bot på hans ruta. P-lisan hade förmodligen missuppfattat att han faktiskt hyrde platsen, men mannen sket i att kontakta parkeringsbolaget (han ansåg sig kunna skita i att höra med dem tack vare att han ju fatiskt hade rätt att stå där), en påminnelse kom vilken han också gav fan i, efter det inkasso och till slut Kronofogden.
Alltså, han har nu betalningsanmärkning hos Kronofogden tack vare en felaktig p-bot som han sket i att göra nåt åt.
Kul för honom, Kronofogden kan nämligen inte i efterhand makulera ett ärende hos dem... Tänk på det!