4795
Sök

Uppskattning av hk + tips till min saab 9000 turbo :)

5 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Hej, jag har nyligen köpt mig en saab 9000 2,0T -89 (långmotorn). Förra ägaren påstod att det var ca 300hk i bilen men då jag är ganska grön på området tänkte jag fråga här om det kan stämma eller vad ni tror att det kan va.
(Det kanske är svårt eller omöjligt att gissa och i såna fall ber jag om ursäkt och tråden kan då låsas).

Sen vill jag gärna ha tips om vad man kan göra ytterligare i motorn utan att spendera en allt för stor förmögenhet då jag fortfarande är student smile

vad som är gjort i motorn:

Trimmkammar
td04-16t Turbo
3tum rör hela vägen
chip  (okänt märke)
aero spridare
aero insug
sportluftfiter
ställbar hks dump
specialbyggd alu ic
E85

Bilen går märkbart bättre om man kör på 50% etanol och 50% 98oktanig bensin vilket även
förra ägaren påpekade, vad beror det på?

Mvh// Rasmus
Senast redigerat av saab-ralle (1 juli 2009)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
1 juli 2009
det kan bero på att den inte är mappad ordentligt på E85. Kanske har gjort en fuling och bara höjt bränlse trycket-.. Och då går den bäst på 50-50

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2009
Aerospridare flödar enl google 390cc vilket räcker till strax under 200hk på E85.

Din bil är alltså inte avsedd att gå på E85 och du har blivit lurad.  Du bör absolut lämna bilen till någon som har koll på trimning av dessa bilar innan något rasar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

888 Inlägg
1 juli 2009
Aero spridare är samma som till alla andra saab turbo mellan 1994-1998. Även insuget är samma till alla 9000 Turbo 1994-1998.

Mvh

1 497 Inlägg
1 juli 2009
torpis skrev:
Aerospridare flödar enl google 390cc vilket räcker till strax under 200hk på E85.

Din bil är alltså inte avsedd att gå på E85 och du har blivit lurad.  Du bör absolut lämna bilen till någon som har koll på trimning av dessa bilar innan något rasar.

De röda spridarna a. k. a. "AERO-spridarna" flödar 352cc

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2009
AxlSam skrev:
torpis skrev:

352/2= 175hk E85 i så fall...  ännu värre.   Räcker inte ens till 300hk på Bensin i mina ögon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

500 Inlägg
1 juli 2009
Spridarna räcker till 260-270hk på bf98 och som torpis säger, knappt 200hk på E85

5 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
tack för svaren, jag kör alltså på 50% etanol och 50% 98oktan när jag kör.
jag hör att ni påstår att det knappt räcker till 200hk men det låter väldigt konstigt i mina öron då jag gämnför med min kompis saab 9000 som e steg1 chippad till 235hk (enligt BSR) och min bil går mycket mycket bättre. kanske inte går att gämnföra så iof.

200hk är ju nästan som original och min bil går allt annat än original tongue  en original bil får inte däck spinn på 3an när man gasar på i 90km/h? tongue

men eftersom jag är okunnig uppskattar jag fler svar.

4 670 Inlägg
1 juli 2009
Frågan är bara hur mycke din motor spikar när du kör som du gör nu!

Vilket ladd har du i bilen?

Om man går efter vad folk skriver så borde du kunna få ut 220-240 hk med blandat? Maxar spridarna?
Kanske inte går o räkna så men ändå smile

Kan nästan lova att du kör med riktig kass blandning av soppa o luft,
Vilket bar har du i soppasystemet?
Är en extern Bränsletrycksregulator inkopplad?
Om du har de vilket bar har du på tomgång?
Senast redigerat av mickius (1 juli 2009)

5 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Jag förstod nästan ingenting av vad du skrev tyvär hmm ursäkta att jag e så grön på området.

vet inte hur mkt turbon laddar för min mätare verkar vara lite ur funktion då den visar över 2 bar vilket ju inte är möjligt tongue  hur kan jag kolla bar i soppasystemet och det andra du prata om?

Om jag har fattat rätt, är det alltså mina spridare som i såna fall är begränsningen och vad skulle ja i såna fall kunna skaffa för storlek på nya sådana?
Senast redigerat av saab-ralle (1 juli 2009)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
1 juli 2009
Mitt bästa tips är att du ringer MapTun Performance eller Nordic Uhr och hör med de om vad som borde göras/vad du har i bilen nu. "Kom hit med den" lär de väl säga men de går säkert att diskutera via telefon om det du har/bör göra också.

"When innovation meets passion!"

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 juli 2009
torpis skrev:
AxlSam skrev:
torpis skrev:

352/2= 175hk E85 i så fall...  ännu värre.   Räcker inte ens till 300hk på Bensin i mina ögon.

Saabs orginal röda spridare räcker till 290hk, lämnar de med ett steg 3 chip. (på tronic5 bilar)

Saab-Ralle du har långmotorn i din saab, dom är inte så trimvänliga. (rent elektroniskt) först när tronic 5 kom (nyare 9000 94-98) då det gick att få upp motorerna mer. 300hk tvekar ja dock starkt på att den lämnar.
"Aero"-Turbon klarar max ca310hk som du har.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

5 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
tack för alla svar smile  har lärt mig ett och annat som jag inte förstod tidigare i alla fall.

Men angående e85/bensin.  förut hade jag fått en uppfattning om att man fick ut mer hk med e85 än vad man kan få med bensin fast enligt vad ni har skrivit nu låter det som att jag skulle få mer med bensin? och vad e det som i såna fall ska göras för att kunna köra på bensin? för den går skit på bara 98.

eller är det just att man behöver större spridare för att kunna köra på e85? vore ypperligt tacksom om nån kunde försöka förklara kort, annars finns nog den informationen att hitta på nätet redan iof tongue

4 670 Inlägg
1 juli 2009
saab-ralle skrev:
tack för alla svar smile  har lärt mig ett och annat som jag inte förstod tidigare i alla fall.

Men angående e85/bensin.  förut hade jag fått en uppfattning om att man fick ut mer hk med e85 än vad man kan få med bensin fast enligt vad ni har skrivit nu låter det som att jag skulle få mer med bensin? och vad e det som i såna fall ska göras för att kunna köra på bensin? för den går skit på bara 98.

eller är det just att man behöver större spridare för att kunna köra på e85? vore ypperligt tacksom om nån kunde försöka förklara kort, annars finns nog den informationen att hitta på nätet redan iof tongue

Du kan kräma ur mer hk med e85 men du måste kunna få fram soppa då med!

e85 kräver runt 30% mer soppa är bensin
Med andra ord mycke stärre spridare än vad du behöver till soppa därför vi säger 400cc spridare klarar 400hk i en Bmw 6 men på e85 kan dom bara ge 310hk enkelt förklarat
PGA att e85 måste ha mera bränsle i motorn

Troligtvis går den skit för dom höjjt soppatrycket o då får den för mycke på ren 98
Senast redigerat av mickius (1 juli 2009)

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 juli 2009
saab-ralle skrev:

Ja du får ut mer effekt att köra på E85 OM du har ett soppasystem som klarar av o mätta motorn då det krävs mycket mer E85 soppa som ska flöda in i motorn än tex 98oktan.

Och gå inte nu o bara köp ett par större spridare o stoppa i och sen börja köra runt, bilen måste mappas in för hårdvaran du byter ut, mappning kostar allt ifrån 6000-16000kr beroende på vart du gör det.

Sen så  tar ju lite orginalpackningar o sånt lite stryk av E85 då de inte är anpassade för sprit utan för bensin.
orginal soppa pump brukar räcka tom 350hk tror ja det är.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

5 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
tack nu förstår jag angående bensin/etanol big_smile  får ta kontakt med min lokala racing firma för vidare info/trimmning smile

vilken tur att detta forum och alla kunniga människor finns ^^

1 497 Inlägg
1 juli 2009
saab-ralle skrev:
tack nu förstår jag angående bensin/etanol big_smile

BF95 - 95oktan
BF98 - 98oktan
E85 ~103oktan

Oktanhalten säger enkelt sagt hur mycket tryck bränslet klarar innan det självantänder.
E85 har högre oktan och klarar mer tryck. DVS. Du kan skicka på mer laddtryck.
Skickar du på för mycket tryck så självantänder bränslet innan kolven har nått kolvtopp.
Och då får du sk. "spikningar"

E85 har dock ca 30% lägre energivärde per liter.
Du får därför skicka på mer soppa för att få ut samma energi.

Hammarslag skrev:
orginal soppa pump brukar räcka tom 350hk tror ja det är.

Jag fick misständningar/spikningar på min redan vid ~280hp.
Så jag skulle starkt rekomendera att byta pump innan dess.

Hammarslag skrev:
Saab-Ralle du har långmotorn i din saab, dom är inte så trimvänliga. (rent elektroniskt) först när tronic 5 kom (nyare 9000 94-98) då det gick att få upp motorerna mer. 300hk tvekar ja dock starkt på att den lämnar.
"Aero"-Turbon klarar max ca310hk som du har.

Vid de effekterna kanske man borde labba lite med WG och progresiv BTR.
jonTe här på forumet har en del erfarenheter av de äldre styrsystemen.
Han bytte som sagt till T5.2 då.

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 juli 2009
saab-ralle skrev:
tack nu förstår jag angående bensin/etanol big_smile  får ta kontakt med min lokala racing firma för vidare info/trimmning smile

vilken tur att detta forum och alla kunniga människor finns ^^

Vill du få bäst hjälp så gå in på forum.saabturboclub.com o regga dig där.

Sök