saab-ralle skrev:
tack för alla svar

har lärt mig ett och annat som jag inte förstod tidigare i alla fall.
Men angående e85/bensin. förut hade jag fått en uppfattning om att man fick ut mer hk med e85 än vad man kan få med bensin fast enligt vad ni har skrivit nu låter det som att jag skulle få mer med bensin? och vad e det som i såna fall ska göras för att kunna köra på bensin? för den går skit på bara 98.
eller är det just att man behöver större spridare för att kunna köra på e85? vore ypperligt tacksom om nån kunde försöka förklara kort, annars finns nog den informationen att hitta på nätet redan iof

Ja du får ut mer effekt att köra på E85 OM du har ett soppasystem som klarar av o mätta motorn då det krävs mycket mer E85 soppa som ska flöda in i motorn än tex 98oktan.
Och gå inte nu o bara köp ett par större spridare o stoppa i och sen börja köra runt, bilen måste mappas in för hårdvaran du byter ut, mappning kostar allt ifrån 6000-16000kr beroende på vart du gör det.
Sen så tar ju lite orginalpackningar o sånt lite stryk av E85 då de inte är anpassade för sprit utan för bensin.
orginal soppa pump brukar räcka tom 350hk tror ja det är.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed