4907
Sök

Audi A6 - Högt CO-värde vid 2500 varv (körförbud)

3 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#1
Kan du knäcka den här nöten? wink
Audi A6 1.8T (2001)
Körförbud pga: FÖR HÖGT CO-VÄRDE PÅ 2500 VARV. sad

CO-värde vid tomgång = OK
LAMBDA = OK
HC = OK
Audi-verkstan fick fram ett felmeddelande: SEKUNDÄRLUFTSYSTEM FELAKTIG MÄTARMÄNGD.
DTC-code: 16795    P-code: P0411    035
16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected
P0411 - 002 - Lower Limit Exceeded

Bilen har gått, och går fortfarande bra med undantag för lite svajig tomgång första sekunderna vid kallstart, och sedan 1-2 år har den med varm motor och på tomgång en dieselbils knack-tickande ljud. (ventilerna?).

Efter att ha besökt ett otal verkstäder, meckar och "Audi-proffs" så står jag fortfarande kvar på ruta ett.
Bilen har gått lite drygt 12.000 mil, har gjort kamremsbyte, service enligt alla konstens regler och bilen sägs vara i toppskick.
Trots att man släcker varningslampan gång på gång så kommer den tillbaka efter fyra dagar och varnar för "Mager blandning på cylinderrad ett".

Vakumslangar är utbytta, insprutningsventilen är utbytt, rör och EGR-ventil, slangar samt sekundärluftpumpen, styrboxen är kontrollerad och fungerar. Enligt mätvärden så visar både Lambdan och Katalysatorn OK.

En ytterligare parameter är att motortemp-lampan visar +115-120 när bilen är varmkörd, men vid mätning med instrument så håller den korrekt temperatur. VDO-instrumentet visar fel temp.

* Kan det röra sig om något så enkelt att man bara behöver byta ut tempgivaren som styr insprutningen eller om den kallas för motortempgivare?. roll

Tacksam för idéer eller uppslag & lovar att skriva in ett svar OM problemet blir löst.

Hälsningar
Ludde



http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=
Senast redigerat av Papphammar (10 juni 2009)

3 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#2
Problemet löst: Ny katalysator + LMM + byte av div vakuumslangar.

155 Inlägg
13 juni 2009
#3
jag tror att det endast berodde på ngn vakum slang och kanske lmm, att du inte behövde byta ut katten.. på vissa verkstäder har man bra läckage testare som visar nästan exakt vart det läcker med vit rök..

A4 orginal till mer kreativ - :)

3 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#4
".......problemet är löst".....hoppades man ju på efter 2 månader på verkstad, men ICKE. sad

Men det visade sig att "diesel-knackandet" som ibland uppstått under senaste åren kom sig av hydr-kedjesträckarna baktill på motorn. En spricka/hål har observerats.
Troligtvis hoppar kedjorna över några kugg emellanåt och tändpunkten har flyttats någon/några grader.

Åtgärd:
-Ny topp monterad och klar!smile

Tidigare pendlade värdena mellan godkänt och katastrofdåligt gällande CO2-halt vid 2500 varv, men efter byte av toppen så ligger det stabilt långt över godkända värdet.



....fortsättning följer....


Sök