Hej!
Köpte precis en VW GOLF idag som gått 16200 mil. Serviceboken är fullstämplad och jag köpte den av en kompis kollega som verkade riktigt pålitlig men helt okunnig om bilar. Han hade ingen aning om kamremmen var bytt och eftersom ett sådant jobb kostar ca 5000 kr fick jag ned priset ytterligare med den summan.
Frågan är nu om det verkligen fortfarande är originalremmen. Har en känsla ändå att den kanske är bytt trots allt. Serviceboken är som sagt fullstämplad (senast servicen runt 15000 mil) dock inga VAG-stämplar. Ringde till VAG som inte kunde se att den skulle vara bytt (vilket de annars kan ifall det är gjort hos dom).
Men i serviceboken finns inte heller kamremsbyte som punkt någonstans.
Min kompis sa att verkstan brukar sätta en lapp på kamremskåpan när det byter, och det verkar sitta en lapp där som dock är täckt. Stämmer detta att de brukar sätta en lapp? Kan man annars se om kamremmen är bytt på något sätt. Vill ju definitivt byta den snarast om den inte är bytt, men det känns ju onödigt ifall den är bytt redan.
Anledning till att jag undrar är ju dessutom för att jag läst på många ställen att GOLF ska byta rem vid 12 000 mil, och varför skulle en verkstad som ska göra service inte erbjuda sådant byte då?
Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.