3869
Sök

BMW 523 Kombi -98 - Nytt batteri, bilen startar inte

1 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Då batteriet dog helt för en månad sen bytte jag ut den och allt fungerade perfekt.

Ur ingenstans vägrade bilen starta igår. Man hör endast ETT klick och sen händer inget. Alla lampor tänds utan problem dock.

Är det startmotorn det är fel på? Jag kan nada om bilker så ni får gärna hjälpa mig lite. Måste få igång den bara.

Några frågor som hör till:

1. Vart sitter startmotorn och hur ser den ut?
2. Batteriet sitter på baksidan i denna bil, har dock hört att man kan koppla kablar under huven. Vart?

Vad bör jag kolla/göra?

Tack på förhand

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
Först, www.autopower.se en renodlad Bmw sida. Det som inte finns där om Bmw är inte värt att veta smile

Under huven finns det en pluspol under ett litet svart plastlock märkt med plustecknet. Detta sitter på bilens högersida (alltså till vänster om du står framför bilen) upp mot vindrutan. Koppla plus hit, och dra jorden (den svarta kabeln) i något metalföremål. Förslagsvis kroken man häver upp motorn med, en liten metalsak med ett runt hål i i framkant av motorn.

Startmotorn sitter i underkant av motorn, det vill säga om du står under bilen skall du kolla till höger om motorn i färdriktningen sett. Denna är alltså en av de komponenter som sitter ihop med fläktremmen som går i framkant av motorn. Har du tillfälle så knacka på denna med tex en skruvmejsel medans någon annan vrider runt startnyckeln, se dock till att ha fingrarna ur vägen!

Klickandet du hör är förmodligen ett relä som slår ifrån pga att spänningen inte är tillräcklig för att starta bilen. Laddade du batteriet ordentligt innan montering? Inte alltid de är laddade från affär.
Ett annat tips är att generatorn kanske är kass, vilket fick det första batteriet att ge upp eftersom det var utan laddning? Det finns enkla sätt att mäta om generatorn är ok med en multimeter, men jag kommer inte ihåg hur man gjorde i huvudet. Finns säkert förklarat om du söker på Autopower eller om någon annan här kan förklara.

Hoppas detta var till hjälp smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök