3116
Sök

Tickande ifrån B230F motor..

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#21
Ventilspel 0,40 & 0,45mm är vid kall/varm motor?? Hittade nu, var vid varm motor..
Hmm, hur är det med kabelhärvan om jag skulle stoppa i en FT maskin? Har LH2.4 bränsle och Bosch EZ116K tändning, är det bara att byta boxarna samt förlänga LMM kablarna och flytta batteriet på dessa??
Hittade info om det också, är samma bränsle/tänd styr wink borde la bara vara att byta boxarna, stoppa i från en 940 :p
Senast redigerat av MrCarfreak (10 juli 2009)

//Carfreak

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 juli 2009
#22
Jo, du får som du sa förlänga kablarna till LMM och flytta batteriet, men de klarar du garanterat om du bara ger dej in i det!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 juli 2009
#23
MrCarfreak skrev:
Ventilspel 0,40 & 0,45mm är vid kall/varm motor?? Hittade nu, var vid varm motor..
Hmm, hur är det med kabelhärvan om jag skulle stoppa i en FT maskin? Har LH2.4 bränsle och Bosch EZ116K tändning, är det bara att byta boxarna samt förlänga LMM kablarna och flytta batteriet på dessa??
Hittade info om det också, är samma bränsle/tänd styr wink borde la bara vara att byta boxarna, stoppa i från en 940 :p

En annan sak att tänka på är FT/FK har lågohmiga spridare medans F har högohmiga. Så kopplar du inte in ett spridarmotstånd bränner du bränsleboxen.

Jonas

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#24
Volvo_Mannen skrev:
MrCarfreak skrev:
Ventilspel 0,40 & 0,45mm är vid kall/varm motor?? Hittade nu, var vid varm motor..
Hmm, hur är det med kabelhärvan om jag skulle stoppa i en FT maskin? Har LH2.4 bränsle och Bosch EZ116K tändning, är det bara att byta boxarna samt förlänga LMM kablarna och flytta batteriet på dessa??
Hittade info om det också, är samma bränsle/tänd styr wink borde la bara vara att byta boxarna, stoppa i från en 940 :p

En annan sak att tänka på är FT/FK har lågohmiga spridare medans F har högohmiga. Så kopplar du inte in ett spridarmotstånd bränner du bränsleboxen.

Det är minsta problemet wink
Får se vad som händer i framtiden :p
Är det helt omöjligt att regga som en FT ?
På de äldre var det bara att byta bromsar i stort sett.

//Carfreak

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 juli 2009
#25
MrCarfreak skrev:
Volvo_Mannen skrev:
MrCarfreak skrev:
Ventilspel 0,40 & 0,45mm är vid kall/varm motor?? Hittade nu, var vid varm motor..
Hmm, hur är det med kabelhärvan om jag skulle stoppa i en FT maskin? Har LH2.4 bränsle och Bosch EZ116K tändning, är det bara att byta boxarna samt förlänga LMM kablarna och flytta batteriet på dessa??
Hittade info om det också, är samma bränsle/tänd styr wink borde la bara vara att byta boxarna, stoppa i från en 940 :p

En annan sak att tänka på är FT/FK har lågohmiga spridare medans F har högohmiga. Så kopplar du inte in ett spridarmotstånd bränner du bränsleboxen.

Det är minsta problemet wink
Får se vad som händer i framtiden :p
Är det helt omöjligt att regga som en FT ?
På de äldre var det bara att byta bromsar i stort sett.

Nej absolut inte omöjligt. Bara den är tagen i bruk första gången innan 1/1 1993.
Det är bara att åka till bilprovningen och göra en reg besiktning med motorbytet.
Inga modifieringar på bilen behövs (ev. stötdämpare)

Jonas

Gasglad
3 244 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#26
Mätt ventilspelet nu, har ca. 0,55mm i spel med varm motor. Hur vet man vad man ska ha för shims då?
0,45-0,55= 0,1mm shims då + shims storleken som sitter på? Säg att det sitter 0,2mm shims så ska då ha 0,3mm istället?
Senast redigerat av MrCarfreak (11 juli 2009)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#27
Kollade slammerdämparna, verkar helt slut, försvunnit gummi samt att dem är hårda som plast, ska la vara gummi ? :p
Får byta dem, kostar 11:-/styck, kan vara det som gör att det tickar också.

//Carfreak

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 juli 2009
#28
Det där med att justera ventilspelet överlåter jag till någon annan då ja har brukat lämna bort hela toppen. Men ja har för mej att slammerdämparna känns som gummi när de är nya. Och de är vanligt att dom torkar ut, spricker sönder och faller isär. På många av bilarna är dämparna aldrig bytta heller, och då kan ju motorn ha gått över 35k mil, ibland mer.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#29
Okej! Har bytt dessa slammerdämpare utan resultat i princip. Måste hitta någon som kan ställa ventilerna utan att det kostar multum...

//Carfreak


Sök