15 juli 2009
Trådstartare
Hej.
Jag har nyligen skaffat mig en Golf 3 gl 1,8 92 som jag har inte klarar få igång. Det började med att jag höll på o monterade en bilstereo o skulle ta reda på vilken kabel på iso kontakten som gick till ljusmanövreringen så bilstereon går igång när jag vrider på ljuset så jag inte kör utan ljus då bilen är en import.
Jag vred manövreringen i olika lägen o startade o stängde av bilen 2-3 gånger för att för skoj skull se när ljusen lös med och utan motorn igång. En gång så tog det nån 0,5 sek längre för bilen att starta, men att det händer är nog fullt normalt. Men sista gången jag skulle starta bilen så höll ja på o chinna o chinna, men bilen var helt död. Jag prova o ta ut nyckeln ur tändningslåset o låsa bilen osv. för att ta reda på ifall det var nån startspärr som hade sagt ifrån, men det hjälpte inte. Då kolla ja ifall tändstiften hade blivit dränkta, men de var snustorra. Så jag tog lås batterikablarna i ca 10-20 för att kolla om det löste problemet, men det hjälpte inte heller.
Jag har inte hållt på med Golf 3 så mycke förut så den är lite ny för mig. Men det verkar som att insprutningen är en mono jetronic lr nåt sånt. Jag har kolla ifall det kommer bränsle o det gör det. Men det kommer ingen gnista. Jag har letat efter kontakter o slangar som kan ha lossnat och det enda ja har märkt tror ja är att lamdakontakten var urkopplad, men det var den innan ja fick problem oxå. Jag har tittat på rotor o fördelarlock samt provat både tändspole o styrdon från en annan golf 3a 93, men det gjorde inget resultat det heller. En av de få idéer jag har kvar är att få bilen till en VAG verkstad o plugga in en dator i hopp om att få veta felkoderna(kanske inte går med tanke på att biler är en import), men den närmaste har semesterstängt nu och den som kommer efter ligger över 7 mil från mig. Så nu börjar ja bli tom på idéer och undrar ifall ni har nåt råd?.