3207
Sök

B230a hugger

Gammal och grinig
362 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Tja!

sökte hittade inga svar

Bilen har börjat hugga lite smått på tomgång och låga varv, ungefär som att den hoppar över ett kolvslag eller nått, man ser att växespaken gungar till åt vänster och när man kör på låga varv känner man att den liksom stannar till ett kolvslag, känns som att man skulle nita bromsarna i en microsekund...

vad kan det vara tro? det e nya tändstift, ny olja, luftfilter, oljefilter och tändningen ställdes på verkstad för ungefär 120 mil sen

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Det verkar som att någon av cylindrarna misständer ibland, då blir symptomen ungefär så där.

Kolla så att tändkablarna och stiften sitter ordentligt, kika hur rotor och fördelarlock ser ut. Är det mycket bränt på kontaktytorna så kan du lika gärna byta ut dem istället för att putsa bort det brända, dessa saker kostar ingen förmögenhet och dessutom bör man byta dem med jämna mellanrum. smile

1 803 Inlägg
16 juli 2009
"Misständning" på tomgång kan också bero på en sliten fördelaraxel, speciellt på A-motorerna ger detta sig till känna i och med brytarna osv.

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Men B230A har väl elektronisk tändning. smile

1 803 Inlägg
16 juli 2009
Aha! Tänkte främst på B23A, men även B230A hade väl brytare till en början om jag inte minns fel.

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Det vet jag inget om, har inte haft Volvo med B230A. Hade en med B21A och den nuvarande med B230E. smile

Gammal och grinig
362 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
det är inte brytartändning på min iaf, och det känns lite konstigt att det skall komma sånna där slitskador efter bara 12200 mil!

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Det håller jag också med om. Har motorn bara gått dessa mil så ska inte fördelaraxeln ha blivit glapp, dessutom tror jag inte att en glappande fördelaraxel ger såna symptom på ett elektroniskt tändsystem. Däremot om axeln blir väldigt glapp så finns nog risken att rotorn kan skrapa inuti fördelarlocket, fast då ska det vara ordentligt glapp. smile

Har du hunnit kolla så att tändkablar och stift sitter som de ska, och att det inte ser mycket bränt ut i fördelarlock+rotor?

Gammal och grinig
362 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
fördelaren ser fin ut, kablar o stift sitter som dom ska, dock så tror jag att jag har hittat felet... det står volvo 1986 på en av tändkablarna och dom har börjat få nått vitt pulver på undersidan av sig... blir ett kabelbyte i månadskiftet...

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Ja, då är det nog dags för kabelbyte. Borde vara det felet, vi får hoppas. smile

1 803 Inlägg
16 juli 2009
Mattman skrev:
det är inte brytartändning på min iaf, och det känns lite konstigt att det skall komma sånna där slitskador efter bara 12200 mil!

Nej det bör inte vara sådana slitningar på en fördelare på så få mil, men milen är ju inte lätt för oss att veta;)
Även på de elektroniska tändsystemen kan en sliten fördelaraxel ge sådana symptom i och med att axeln rör sig i sidled och det då blir svaj med avståndet, men främst är det på system med brytare som drabbas då dessa är känsliga.

Byt kablarna och hoppas på det bästa, och det är ju absolut ingen nackdel att ha gjort det även om annat skulle vara felet.

Gammal och grinig
362 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
mailade den förra ägaren som hade bilen mellan 89 och 2008, han bytte aldrig kablar, och jag har inte bytt kablar, så det börjar nog bli dags... kollade dock stiften idag, och dom är helt vita, efter mina mopeddagar så vet jag att dom skall vara gyllenbruna vid optimal gång, vilket håll ska man skruva på förgasaren för att få en rikare gång?

Gammal och grinig
362 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Tackar!

Sök