Passat tdi -99 Högljudd, ojämn gång slö

uber
20 juni 2009 · 9 Inlägg

Var ute och åkte då plötsligt servon gav upp även generatorn slutade att ladda....drivremmen hade hoppat av spännrullen som var dålig. Var bara ngn kilometer hemifrån så körde hem utan fungerande generator och servo. Dagen efter fixade vi spännrullen och monterade remmen igen.

När vi startar bilen "knackar" den betydligt hårdare och högre än vanligt. Motorn vibrerar mer än vanligt och bilen har nu blivit orkeslös. Den drar ojämnt genom registret och avtar helt att accelerera runt 2500rpm ca.

Har kollat spridarna och alla cylindrar får diesel.
Har även kollat 3 glödstift som verkar vara i bra skick. Kom för tillfället dock inte åt det fjärde glödstiftet.
Kan det vara så att den bara går på 3 cylindrar ?

Har testat att koppla ur sladden till lmm med följd av att den fortfarande var slö och högljudd.


Hjälp!

Har nu även undersökt luftslangar men inte funnit några sprickor eller hål.
Det första man tänker och känner är att bilen är seg från botten till topp och verkar inte få ngn laddluft. Man känner helt klart att det bildas tryck i luftslangarna då man varvar.

Vi har även skruvat isär avgassystemet för o se om katten var igensatt men ingen skillnad blev det.

Senast redigerat av uber (21 juni 2009)

olof_1
15 juli 2009 · 5 Inlägg

Tja!

Låter som min passat, allt det du beskrev. Hur har det gått för dig, fått bilen att gå bra igen? Om du fått din bil att gå bra igen så är jag mycket sugen att få tipps på vad jag ska göra!
// Olof

uber
16 juli 2009 · 9 Inlägg

Luftmassemätaren är nu bytt bilen vart piggare från låga varv till runt 2000rpm då den dör av helt för att sedan runt 2400 rpm dra på bra igen. Motorn har fortfarande högljudd och hård gång.

Har haft bilen uppkopplad på en dator som även visade att dieselpumpen står ngt fel.

Finns det ngn expert som kan bekräfta att detta kan vara orsaken?

Det är dags för byte av kamremmen, kan remmens slitage ha ngt att göra med pumpens feltiming?

norpan1
17 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Remmen eller delar av den kom kanske in till kamremmen med följd att den hoppade?
Då kommer bränslet vid fel tidpunkt och det blir hård gång.
Händer ofta på renault bensinare med följd att kamremmen brister också.
Om det är detta som kan ha hänt så byt kamremmen omg.

olof_1
18 juli 2009 · 5 Inlägg

Hej!
Jag lämmnade in min passat tdi 99 på verkstad, enl dator så stod diselpumpen fel, Efter att dom åtgärdat det så är det som en ny bil, ja kanske inte ny eftersom min har gått 36000 mil men en markant skillnad blev det. Jag fick på en vw verkstad betala 1140 kr för sökning å fix av pumpen.
Hoppas det löser sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang