Håller på att kolla under huven efter vad som kan orsaka att bilen har ojämn tomgång. Har nu upptäckt en del som jag skulle vilja ha hjälp med. Bilen ifråga är en Porsche 924, 4cylindrar, 1985, tyskimporterad.
1. Den vita slangen var av i båda ändar. Vad har den slangen för betydelse? Den är åtgärdad men har inte provkörd efter det.
2. Under denna runda luftslang var det skitigt. Ska det vara så här eller ska det göras rent? Och hur sjutton får bilen sin luft? Den är ju helt tät? Luftröret isig är torr och fin invändigt.
3. Som en följdfråga på fråga 1. Vad är detta för något egentligen? Detta är den som slangen gick in i.
4. Vad är detta för skruv?
5. Varför är denna slang igen proppad med en M5 skruv? Vart ska den egentligen gå?
Den första vita slangen har med tändförställningen att göra. Prova trycka lite lätt neråt i mitten under den runda slangen, det är en luftvåg som mäter hur mycket luft som sugs in.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Den första vita slangen har med tändförställningen att göra. Prova trycka lite lätt neråt i mitten under den runda slangen, det är en luftvåg som mäter hur mycket luft som sugs in.
Hur mycket roll spelar den för en jämn tomgång att göra?
Så är det en "mekanisk luftflödesmätare" på den? Alltså inte som på nya bilar vars luftmassemätare brukar kunna gå sönder vid öppet luftfilter?