3766
Sök

Skjuter spridartätning!

1 503 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Jag har nu skjutit en spridartätning (samma) tre gånger på väldigt kort tid och börjar bli riktigt trött på den!
Första gången trodde jag det var oringarna (spridartätningarna) som var slut. Icke..
Andra gången trodde jag det var lackrester som ökade avståndet/trycket på spridarna så att det läckte. Icke..
Sista gången nu tänkte jag att det kanske är fuilrailen och min Malpassi BTR det är fel på.

Så jag bytta BTR till original och plockade bort fuilrailen. När jag slitit bort fuilrailen som satt på plats så märkte jag att dom inte alls så likadana ut invändigt där spridaren ligger mot. Den ena var som en rak cylinder genom medan den andra först hade en stor cylinder diameter för att sedan gå ner till en mindre. Någon som vet vilken det ska vara?

HJÄLP!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16271/713625_eqffs8.jpg
Senast redigerat av Oboy6 (20 juli 2009)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

2 117 Inlägg
20 juli 2009
Spridartätningar kan skjutas i grund och boten av två anledningar. Den första är bränsletrycket vilket skjuter den övre tätningen. Den andra är laddtrycket eller backfire som skjuter den nedre tätningen. Viktigt att spridaren sitter stadigt monterad och att den inte tillåts krypa upp ifrån runnersen eller ned från railen.

Det är också viktigt att tätningarna är ordentligt täta. Börjar det läcka lite komer det bli värre efter ett tag och till slut ger de med sig (de skjuts). Det finns en stor mängd olika varianter av tätningar beroende på vilken motor spridaren är tillverkad för och tillverkare. Du måste kolla upp att monteringsytan stämmer med spridartätningen.

948 Inlägg
20 juli 2009
kanske inte åkt "ihop" ordentligt för när jag montera mina orginal spridare så tog jag lite monterings fett lite grann runt o ringarna och då gick det ihop så fint

1 503 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Ok tack för svaren.

Har fått reda på att den övre railen är original i alla fall.

Ska plocka bort railen imorgon och lösa mysteriet en gång för alla!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Sök