ECC Problem

NisseL66
20 juli 2009 · 1 Inlägg

Hej!

Har en 940-93 med ecc.
Problemet är när jag gasar på, typ vid omkörning då kommer det in varmluft och sen när jag lättar på gasen och kör lungt så funkar det, har även problem i branta uppförsbackar då motorn får jobba lite extra.

VAD KAN DET VARA FÖR FEL?

//Nisse

Sorling
20 juli 2009 · 207 Inlägg

ta bort den:D

norpan1
20 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Kanske skall vara så för att ha full effekt i motorn vid fullgas, kolla med volvo.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 juli 2009 · 3 180 Inlägg

Är det inte en massa vakumstyrda spjäll på dom där? isåfall kan det vara så enkelt att när du gasar fullt=inget vakum.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
turbotompa fritidsprofessor
20 juli 2009 · 1 197 Inlägg

NITROUS skrev:
Är det inte en massa vakumstyrda spjäll på dom där? isåfall kan det vara så enkelt att när du gasar fullt=inget vakum.

Om det är en turbo, ja då har man inget vakuum (i insuget) vid fullgas. Har inte forskat nåt i det, men jag är övertygad om att det på turbo-bilar med ecc ska finnas nån slags "vakuum-reservoar" som sparar vakuum så att det kan användas som back-up när man får laddtryck. Såhär har det varit på ett par tidigare turbobilar med ecc/ac som jag haft, vid laddtryck så har luftspjällen slagit igen. Jag har inte funderat så jättemycket över det, mest konstaterat att problemet finns, men nu jag har samma/liknande fenomen på min 945SE´92 med FB-maskin i, alltså en sugis. Om man segdrar lite på högre växlar så är det precis som att den tappar vakuumet i ecc-systemet, och den slår igen spjällen helt och det slutar blåsa i kanalerna överhuvudtaget, tills man släpper av lite på gasen då funkar det igen.  Konstigt, vakuumet borde ju inte försvinna, snarare öka?  Fundersam...

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 juli 2009 · 3 180 Inlägg

turbotompa skrev:

NITROUS skrev:
Är det inte en massa vakumstyrda spjäll på dom där? isåfall kan det vara så enkelt att när du gasar fullt=inget vakum.

Om det är en turbo, ja då har man inget vakuum (i insuget) vid fullgas. Har inte forskat nåt i det, men jag är övertygad om att det på turbo-bilar med ecc ska finnas nån slags "vakuum-reservoar" som sparar vakuum så att det kan användas som back-up när man får laddtryck. Såhär har det varit på ett par tidigare turbobilar med ecc/ac som jag haft, vid laddtryck så har luftspjällen slagit igen. Jag har inte funderat så jättemycket över det, mest konstaterat att problemet finns, men nu jag har samma/liknande fenomen på min 945SE´92 med FB-maskin i, alltså en sugis. Om man segdrar lite på högre växlar så är det precis som att den tappar vakuumet i ecc-systemet, och den slår igen spjällen helt och det slutar blåsa i kanalerna överhuvudtaget, tills man släpper av lite på gasen då funkar det igen.  Konstigt, vakuumet borde ju inte försvinna, snarare öka?  Fundersam...

Om du har en laddtrycks/vakummätare i kupen, kolla på den när du stämplar fullt och turbon inte laddar, då står den på +-0

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
turbotompa fritidsprofessor
21 juli 2009 · 1 197 Inlägg

NITROUS skrev:
Om du har en laddtrycks/vakummätare i kupen, kolla på den när du stämplar fullt och turbon inte laddar, då står den på +-0

Jag har ingen turbo i bilen jag pratar om

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
21 juli 2009 · 3 180 Inlägg

turbotompa skrev:

NITROUS skrev:
Om du har en laddtrycks/vakummätare i kupen, kolla på den när du stämplar fullt och turbon inte laddar, då står den på +-0

Jag har ingen turbo i bilen jag pratar om

samma princip, full gas = atmosfärtryck i insuget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Lonefox Bad music kills good sound
21 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Låg nivå på köldmediat.....

Är för lite köldmedium i systemet så kompressorn pumpar inte runt det riktigt.
Åk in till ngn som jobbar med ac för bilar, be dem kolla efter läckor och fyll på köldmedia.

AC-systemen är inte helt täta och de gamla systemen behöver ha minst 750gr media i för att fungera (de fylls med runt 1.2kg från fabrik) medans de nyare kräver mindre, exakt mängd vet jag inte men de fylls med 8-850gr köldmedia (arcton i dagsläget)

Senast redigerat av Lonefox (21 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang