Läckande oljetryckskontakt? Golf GTI -96

Godkill
22 juli 2009 · 46 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11864/715337_4ru2ik.jpg
Där vid den vita plasten läcker det lite...är det oljetrycksgivaren?

Mr. Utsi
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
22 juli 2009 · 857 Inlägg

Japp stämmer bra. Läcker det mellan plasten och metallen på givaren? Är rätt vanligt att dom läcker där.

Fick byta på min passat för det sippra mellan där. Dock så hade jag en packning under med för mycket gods åt sidorna så den låg på själva kanten och kom inte ner i spåret under givaren helt så det läckte iaf men efter packningsbyte till en med mindre gods blev det tätt.

Godkill
25 juli 2009 · 46 Inlägg

Jag är inte säker på om det läcker mellen plasten och metallen eller plasten och gummit. Det ser ut som att gummit har halkat av den vita plasten...får kika lite nogranare på det. tack för svaren.

Ps. kan man lossa givaren utan att det läcker ut massor?

Senast redigerat av Godkill (25 juli 2009)

Mr. Utsi
Crille88
25 juli 2009 · 1 353 Inlägg

Godkill skrev:
Ps. kan man lossa givaren utan att det läcker ut massor?

om du försöker lossa när motorn är igång så kommer de spruta ut då du har oljetryck på 3 bar.
när den e avstängd har du inget oljetryck. därav att din oljetryckslampa är tänd när du slår på tändningen för det finns inget oljetryck i motorn.
desamma gäller när den tänds när man kör. det betyder alltså inte att man har dåligt med olja utan att oljan är HELT slut eller nåt har gått åt skogen i motorn o tappat allt oljetryck. vissa bilar har väl dock en separat "oljemängdsgivare" som visar när de börjar bli lite olja i motorn.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Mangisen
25 juli 2009 · 1 034 Inlägg

Crille88 skrev:

Godkill skrev:
Ps. kan man lossa givaren utan att det läcker ut massor?

. det betyder alltså inte att man har dåligt med olja utan att oljan är HELT slut eller nåt har gått åt skogen i motorn o tappat allt oljetryck. .

= oljetrycket är för lågt i motorn om lampan lyser.

Godkill
26 juli 2009 · 46 Inlägg

Nice då kan jag meka lite och se om jag får ordning på läckan...

Mr. Utsi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang