De gångerna jag är ute och gör donuts och har lite bensin kvar (nere på röda) så kan bilen ibland dö. Jag antar att soppan åker åt ett håll och stannar liksom där och soppa pumpen suger torrt, eller kan det vara något annat fel? Är det farligt för bilen? Detta händer endast om jag har lite soppa kvar! Och det tar 3 sekunder extra att starta bilen då, låter ganska logiskt att den suger torrt tycker jag. Här kör jag med nästan tom tank och bilen dör nästan vid 0:39 http://www.garaget.org/video/ziun3yxizqxb
Det är inte någon bra idé att köra en motor hårt och med så lite bensin i tanken att bränslepumpen börjar att suga luft. Motorn kan ta skada och katalysatorn kan eldas upp (om du har en sådan). Ett bränslesystem med en catchtank kan göra situationen lite bättre, men varför inte bara tanka lite oftare?
De gångerna jag är ute och gör donuts och har lite bensin kvar (nere på röda) så kan bilen ibland dö. Jag antar att soppan åker åt ett håll och stannar liksom där och soppa pumpen suger torrt, eller kan det vara något annat fel? Är det farligt för bilen? Detta händer endast om jag har lite soppa kvar! Och det tar 3 sekunder extra att starta bilen då, låter ganska logiskt att den suger torrt tycker jag. Här kör jag med nästan tom tank och bilen dör nästan vid 0:39 http://www.garaget.org/video/ziun3yxizqxb
Vill du undvika att byta kolvar snart så får du sluta leka när du kör på reserven. När motorn får mindre bränsle än vad den ska ha under hård körning så blir det som svetslågor inne i cylindrarna och bränner hål i kolvarna.
Du får skärpa till dig innan nått går sönder.
p.s nu när folk har läst hur du behandlar bilen så blir den inte mer lättsåld när du ska kränga den, tänk på det.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Haha tack för alla svar. Först å främst så tankar jag full tank en gång i veckan och alltid direkt när den går ner på röda. Alltid full tank!! Har väl bara hänt 3 gånger att den har dött så jag började just se kopplingen mellan att ha för lite i tanken och att den dör. Men nu vet jag de, aldrig sladda med lite soppa!!
Vill du undvika att byta kolvar snart så får du sluta leka när du kör på reserven. När motorn får mindre bränsle än vad den ska ha under hård körning så blir det som svetslågor inne i cylindrarna och bränner hål i kolvarna.
Du får skärpa till dig innan nått går sönder.
p.s nu när folk har läst hur du behandlar bilen så blir den inte mer lättsåld när du ska kränga den, tänk på det.
Hård körning vet jag väl inte om detta kan kallas, ligger stadigt på 3500-4000rpm men jag förstår vad du menar och har nu lärt mig en läxa. Tackar!