7810
Sök

Volvo B21A hårt belastad. Tappade effekt och började slamra. Går bra nu igen. Vad kan ha hänt?

2 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Hej,

Häromdagen (25-30 grader varmt ute) fick min B21A (4 vxl) gå 4 timmar i 70-80 km/h och sedan i 140 km/h (4700 rpm) på autobahn. Efter en halvtimma i 140 började motorn tappa effekt och slamra vid fullgas. Vid halvgas slamrade den inte. Vi stannade i 10 minuter, skruvade ut förgasarmunstycket ett halvt varv och åkte sedan vidare i 120 med normal motoreffekt och utan något slammer alls. Vad tusan kan ha hänt??
(Var inte rädda att såra mig med "den bittra saningen". Jag är nyfiken på vad som hände och kan byta motor om det skulle behövas).

Detaljer:
- Motorn har tidigare gått många timmar i både 140 och 150 utan problem. Dock med annan (gammal) olja.
- Nuvarande olja Shell Helix 10W-30
- Motorn tar aldrig vatten och blir aldrig för varm. Den var inte för varm vid "haveriet" heller.
- Jag har nyligen bytt till Pierburg 175CD förgasare istället för den gamla Zenith-Stromberg 175CD som var sliten både här och där.
- Under dagen hade vi succesivt skruvat in förgasarmunstycket för att se när bilen började svara dåligt, för att därpå skruva ut det lite igen. Under halvtimman i 140 före "haveriet", svarade den bra (och bör alltså ha fått tillräckligt med soppa)
- Jag kör på 95 oktan och har aldrig använt blyersättnignsmedel.
- Kompressionen nu efteråt är inte så rolig: (8,5) (10,5) (9,5) (10)
(har tyvärr inget färskt kompressionsprov före "haveriet" att jämföra med)
- Jag tycker att den luktar lite olja vid start nu efter "haveriet" (men det kanske jag bara har fått för mig). Har inte kört tillräckligt långt för att se om den har börjat ta olja.

Tacksam för funderingar och kommentarer!

Sök