7114
Sök

Trima v8

13 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
ska nu plocka ner och renovera o trima min mercury v8 352 bigblock...
har inte gjort detta förut så ska bli kul och intressant..
skulle gärna villja veta lite vad man ska göra med motorn för att få ut lite häst. big_smile

Jakobsson_89@hotmail.com

13 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
JO självklart smile inga fantasisummor prescis... inget jätteavancerat hade bara vart kul med lite extra kraft i motorn;)

Jakobsson_89@hotmail.com

Med.lem
3 759 Inlägg
20 augusti 2009
"chippa"
haha

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 353 Inlägg
20 augusti 2009
som sagt, allting beror hur mycket pengar du vill spendera.

sen, 352 är väl inte den vanligaste motorn precis, men jag tror den hör till samma motorfamilj som dom vanliga ford motorerna (390-429-460 bigblock) så borde inte vara så svårt att få fram delar, dock är jag inte säker.

Men, en bra start är väl nytt insug, ny förgasare och ett par headers så har du nog ökat kraften en del.

There's no replacement for displacement

Avstängd
424 Inlägg
20 augusti 2009
Ring Edelbrock och kom överens om ett pris tongue

När vi ändå är inne på V8. Hur många sidor finns det egentligen i sverige som säljer powerparts till just v8 "klassiker" ? Verkar ju inte vara många..

team Svineri. Volvos under construction.

4 682 Inlägg
20 augusti 2009
skruva på en 4-ports förgasare+insug,bygg ett nytt avgassystemet (headers+x-pipe),lämna in topparna för bearbetning och släng i en vassare kam så får du nog lite mer "oumph".
sen lönar sig det att se över motorn i övrigt oxå om den inte redan e renoverad.
låt sen ett proffs ställa in föggen så du får den rätt inställd, finns att par pollar att hitta där.
går nog att bygga riktigt potenta FE motorer men då lönar det sig att starta med en större motor.
här kan du kolla på delar: http://www.summitracing.com/search/make … s=Rank|Asc

Supraman
2 300 Inlägg
20 augusti 2009
Finns en gammal bilsportartikel där apelgren renoverar en v8 och ger trimtips.

Men det bästa tipset e att ser över den så att det e fräsch i lager i lopp och annat.
Det tjänar man mer än vad man tror på.
Sen e det headers med ett vettigt avgas med x-kors, nästa del e att skaffe en lite större bra förgasare eller uppgradera den befintliga.
Sen en vassare kam som passar med resten av motorn.

Vill du ha lite extra krydda e ett vått lustgassystem ett väldigt bra sätt att få lite till när man själv vill ha de.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 augusti 2009
Stefan Varberg skrev:
Finns en gammal bilsportartikel där apelgren renoverar en v8 och ger trimtips.

Men det bästa tipset e att ser över den så att det e fräsch i lager i lopp och annat.
Det tjänar man mer än vad man tror på.
Sen e det headers med ett vettigt avgas med x-kors, nästa del e att skaffe en lite större bra förgasare eller uppgradera den befintliga.
Sen en vassare kam som passar med resten av motorn.

Vill du ha lite extra krydda e ett vått lustgassystem ett väldigt bra sätt att få lite till när man själv vill ha de.

Just den artikeln är rätt värdelös per se. Han hade ganska många grova fel i sina uträkningar, teorier etc.

Men som sagt, en 352 är inte bara ovanliga, utan delar är SVINDYRA till dom om du är ute efter kvalitétsgrejer och lite mer mos. Mitt råd är att inhandla en 390 motor och börja från det.
Senast redigerat av Siarnaq (20 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

13 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Tack för svaren... smile
352 motor är samma som 390... Samma delar och allt....

Jakobsson_89@hotmail.com

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 augusti 2009
oscar_jakobsson skrev:
Tack för svaren... smile
352 motor är samma som 390... Samma delar och allt....

Hm, vad fan var det jag tänkte på då?

Aja, skitsamma, ignorera mitt inlägg då jag inte ens kommer ihåg när jag skrev det, tror inte att jag vid mitt sinnes fulla bruk. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Sök