Lastbilstuta i personbil

Claas
20 augusti 2009 · 31 Inlägg

Hallå!

är lite sugen på att klämma in ett rejält lastbils horn i bilen, men e det någon som vet nåt bra sätt att få ut samma effekt som på lastbilar? Eftersom det inte är samma volt, eller finns det nån lika kraftig man kan köpa till 12v? Var isåfall?

Stefan Varberg Supraman
20 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

E de hornen på taken du tänker på eller dom elektriska starhornen bakom grillen du tänker på.?

Takhornen drivs med tryckluft.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Saab_Diana
20 augusti 2009 · 401 Inlägg

gå in på hornblasters.com

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Claas
21 augusti 2009 · 31 Inlägg

Det e hornen på taket jag tänker på.

jag har kollat på hornblasters.com men jag är inte intreserad av nån tågtuta.

henke_99 Offroad Racing
21 augusti 2009 · 3 122 Inlägg

Det jobbigaste är att dom som sitter på taket på dom som sagt går på tryckluft... Du behöver alltså nån sorts kompressor och en lufttank.

Senast redigerat av henke_99 (21 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
ExigeS
21 augusti 2009 · 136 Inlägg

Näää.. löjligt.. kolla denna istället. Filmat från 125 meter så inte micken skall dista, skruva upp volymen.

Första "lilla" är en rejäl tågtuta och andra ett kompressorhorn från ett fartyg av större modell..  lol

http://www.youtube.com/watch?v=iox8PoCUSmM

http://www.youtube.com/watch?v=cNo99Kcq … re=channel

Senast redigerat av Fiero (21 augusti 2009)

Saab_Diana
22 augusti 2009 · 401 Inlägg

Fiero skrev:
Näää.. löjligt.. kolla denna istället. Filmat från 125 meter så inte micken skall dista, skruva upp volymen.

Första "lilla" är en rejäl tågtuta och andra ett kompressorhorn från ett fartyg av större modell..  lol

http://www.youtube.com/watch?v=iox8PoCUSmM

http://www.youtube.com/watch?v=cNo99Kcq … re=channel

här då..mazda vs maasdam

http://www.youtube.com/watch?v=BSVgJsQU … re=related    tongue

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
ExigeS
22 augusti 2009 · 136 Inlägg

Har sett det förut.. kaxigt.. LOL

Finnmerchant Oseriös Aktör
22 augusti 2009 · 592 Inlägg

Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60104/744994_3u8m53.jpg

Relativt praktisk lösning.

Senast redigerat av Finnmerchant (22 augusti 2009)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
BudgetDunkaren Osponsrad
22 augusti 2009 · 1 631 Inlägg

Finnmerchant skrev:
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer


http://www1.garaget.org/gallery/archive/60104/744994_3u8m53.jpg

Relativt praktisk lösning.

Satan vad smart smile jag har en gammal mistlur som skall på bilen, men vanliga kompressorn (sån som driver röda horn) orkar inte riktigt med.. Nu vet jag hur man skall göra smile  Framtida punktering löses med punkaspray smile

Senast redigerat av BudgetDunkaren (22 augusti 2009)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
volvoentusiasten
22 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Ja, en medelstor kompressor med en liten tank kan du ju köpa och koppla till.
Biltema har en del mindre med 3 liters tank som du kan ha där bak.
Sen drar du bara fram en slang till motorrummet. Eller varför inte bara sätta rakt under reservdäcksbaljan? Kommer låta iaf... smile

SÅÅÅ många gånger man har älskat att man har en tryckluftstuta när man kör lastbil när dumma idioter tar för sig av trafiken och gör att man får tvärnita!

Finnmerchant Oseriös Aktör
22 augusti 2009 · 592 Inlägg

jag har också 3 tutor och en kompressor i bilen. det värsta med dom är att dom dammar fast ganska fort när man kör mycket på grusväg

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
WoozyDozz
22 augusti 2009 · 918 Inlägg

Skaffa tågtuta wink då lär du skrämma vettet ur folk tongue

Janneutanb
22 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Finnmerchant skrev:
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer


http://www1.garaget.org/gallery/archive/60104/744994_3u8m53.jpg

Relativt praktisk lösning.

Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen?
Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst wink
Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.

Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?

Finnmerchant Oseriös Aktör
22 augusti 2009 · 592 Inlägg

Brains skrev:

Finnmerchant skrev:
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer


http://www1.garaget.org/gallery/archive/60104/744994_3u8m53.jpg

Relativt praktisk lösning.

Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen?
Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst wink
Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.

Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?

nej sånt vet man ju inte. Men en bekant till mig hade dethär systemet i sin Honda JAZZ och det fungerade hur fint som helst. Trodde själv inte att det skulle tuta så bra, men blev riktigt överraskad

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Janneutanb
22 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Finnmerchant skrev:

Brains skrev:

Finnmerchant skrev:
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer


http://www1.garaget.org/gallery/archive/60104/744994_3u8m53.jpg

Relativt praktisk lösning.

Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen?
Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst wink
Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.

Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?

nej sånt vet man ju inte. Men en bekant till mig hade dethär systemet i sin Honda JAZZ och det fungerade hur fint som helst. Trodde själv inte att det skulle tuta så bra, men blev riktigt överraskad

Ja där ser man smile
Sålänge man kan skrämma lite folk så duger det, men en dag ska jag ha en jävel ifrån hornblasters cool

Finnmerchant Oseriös Aktör
22 augusti 2009 · 592 Inlägg

Brains skrev:

Finnmerchant skrev:

Brains skrev:

Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen?
Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst wink
Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.

Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?

nej sånt vet man ju inte. Men en bekant till mig hade dethär systemet i sin Honda JAZZ och det fungerade hur fint som helst. Trodde själv inte att det skulle tuta så bra, men blev riktigt överraskad

Ja där ser man smile
Sålänge man kan skrämma lite folk så duger det, men en dag ska jag ha en jävel ifrån hornblasters cool

Ja den dagen....

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
volvoentusiasten
22 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Brains skrev:

Finnmerchant skrev:
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer


http://www1.garaget.org/gallery/archive/60104/744994_3u8m53.jpg

Relativt praktisk lösning.

Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen?
Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst wink
Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.

Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?

Men du kan ju alltid tuta även om du bara 2-3 bar i systemet. annars har du riktigt riktigt slash många tutor. smile

Dale Sir
23 augusti 2009 · 291 Inlägg

Intressant tråd men tutor en som blåsinstrument. Felaktigt tryck eller mängd så funkar dom inte nått vidare. Kompressorhorn för 12 volt med en liten kompressor (stor som en tändspole) är inte byggd på samma sätt som en kompressorhorn som sitter på taket på en lastbil. Olika tryck och flöden. Lite som å jämföra med en blockflöjt och en trumpet. Tänk även på att om ni monterar kompressor med tank i bilen så kan det bli fukt i systemet som fryser om vintern.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang