1558
Sök

Turbo konvertering Alpina b3.3

121 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Tja killar, som ni förstår med rubriken så e jag ute efter en turbo konvertering till min b3.3 e46, har själv gjort en turbo konvertering på min gamla e36 320

Men det är ju så att säga "bonnameck" så den e ju inte så laglig, men frågan e då vad e det som behövs för att den ska blir laglig ? för att lämna den på firma vill jag inte göra för då lär jag mig inte !

tackar på förhand

888 Inlägg
23 augusti 2009
Du kan inte få den laglig.

121 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
varför inte ? har en kompis som turbo konvertera sin supra N/A och sedan fick den laglig kan tyvärr inte fråga han för att han studerar utomlands

888 Inlägg
23 augusti 2009
BMW med eftermonterad turbo går aldrig att besiktiga lagligt och inte heller en supra N/A med eftermonterad turbo. Möjligen om man byter allt på supran (motor,låda,framvagn och bakvagn komplett bromssystem) så den går att besiktiga som ombyggtfordon genom sfro men aldrig annars.

121 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
är det just för att inget är byggt för turbon men tänker själv att allt på bilen är S så att säga m3 låda, m3 bakvagn så lådan vet jag att den håller för att prestera på de krafterna

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 augusti 2009
Helt omöjligt är det väl inte ?
Fetare bromsar, Motor , låda , koppling. Bur. mm så går det väl ??

C H E V R O L E T <3

888 Inlägg
23 augusti 2009
Byter man motor till en som har originalmonterad turbo, växellåda, komplett bromssystem m,m så är det möjligt att genom sfro få bilen laglig.

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
Detta går inte i konungariket Sverige.
Skall du få en motorombyggnad laglig av en motor som omfattas av avgascertifiering så måste du i princip vara biltillverkare eftersom det krävs en helt ny certifiering av den nya motortypen.

/Göran

bumb skrev:
varför inte ? har en kompis som turbo konvertera sin supra N/A och sedan fick den laglig kan tyvärr inte fråga han för att han studerar utomlands

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

121 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
ahapp, låter knäppt men kan ju missuppfattat Ted, vore ju inte jätte överraskande om de antibilkukarna i sverige ska förstöra mer än vad dom redan gjort.

Tack för alla svar killar verkligen uppskattat
Senast redigerat av bumb (23 augusti 2009)

1 498 Inlägg
25 augusti 2009
Det finns en M3 e36 -94a som är registrerad och godkänd med turbo utav SBP. Dock är den importerad 1999 från tyskland och där var den TUV godkänd med turbo och då var det kanske mer att EU regler skall gälla i alla EU länder? så därför gick den igenom.

Finns att läsa om i spoilernytt (Bilsport) NR6 1999.

10 287 Inlägg
25 augusti 2009
Allt som står i Bilsport är sant...roll
Det finns många roliga byggen som är godkända i Tyskland men som är tvärstopp i Sverige.

/Göran

ascona-tic skrev:
Finns att läsa om i spoilernytt (Bilsport) NR6 1999.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök