3657
Sök

Turbo konventering av minimoto

303 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
hej.

då volvon är klar så kliar det i mina fingrar efter nytt projekt

jag har en minimoto av den största modellen ustår i garaget+plus att jag har ett turbo aggregat från en volvo s40 2,0T tänkte att dom två skulle para sig =P 

har ni ideer om trim förstärkta grejor till mini moto så får ni hojta till.

tänkte ladda 0,9kilo

heter numera blyfot_racing här på garaget

812 Inlägg
31 augusti 2009
#2
jag skulle gissa på att det blir ganska mycket turbo lagg om du använder den turbon
Senast redigerat av aakesson (31 augusti 2009)


303 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#3
aakesson skrev:
jag skulle gissa på att det blir ganska mycket turbo lagg om du använder den turbon

jo jag vet går knappt att köra skiten senn men hur många i världen finns det med turbo

heter numera blyfot_racing här på garaget

433 Inlägg
1 september 2009
#4
Kör turbo från en smart wink

Mvh/ Fredrik
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat?!Gör nu mera DEKALER !!! Maila: hgksand@gmail.com

153 Inlägg
1 september 2009
#5
de kommer inte fungera med den turbon.. den e för stor för motorn.


69 Inlägg
1 september 2009
#6
kommer nog inte funka för turbon är förstor för cylinder volymen. men testa vore häftigt om det nu skulle funka smile

//Vec//


VD Hammar
613 Inlägg
1 september 2009
#7
hockne skrev:
Kör turbo från en smart wink

ja och ett till alternativ är Lupo TDI eller TD kommer inte ihåg vad den heter

MVH Johan

404 Inlägg
1 september 2009
#8
Dra dit en enkel kompressor istället, ett till drev på utgående axel och lämplig drevning på kompressorsidan så kanske det går smile


Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
1 september 2009
#9
ja håller med Attenator.. kompressor mata skiten i stället...
finns juh små kompressorer  tex mb har juh eller golf G60
ganska små agg tror ja...

tror det är enklare än att hålla på o måtta turbo snurra

Mvh// Okim // Jocke

KHRacing
1 september 2009
#10
är det en 2-t eller 4-t motor ?

om det e 2-t, hur löser du oljetillförseln till turbon då motorn inte har nån olja. ?

391 Inlägg
1 september 2009
#11
KHRacing skrev:
är det en 2-t eller 4-t motor ?

om det e 2-t, hur löser du oljetillförseln till turbon då motorn inte har nån olja. ?

har motorn ingen olja alls alltså:rolleyes:

han kan ju ta en el pump från mr2 som pumpar servo olja så är det klart


KHRacing
1 september 2009
#12
Xabin skrev:
KHRacing skrev:
är det en 2-t eller 4-t motor ?

om det e 2-t, hur löser du oljetillförseln till turbon då motorn inte har nån olja. ?

har motorn ingen olja alls alltså:rolleyes:

han kan ju ta en el pump från mr2 som pumpar servo olja så är det klart

nej, en ren 2-taktsmotor har ingen som helst motorolja - den har BARA växellådsolja.

En minimoto/minimotocross har ingen olja alls i blocket !

2 230 Inlägg
1 september 2009
#13
i stort sett är alla minimoto 4takt om det inte är en sån dära super duper liten men det tror jag knappast så kan nog utgå att det är en 4-takt han ska bygga på.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 september 2009
#14
og900turbo skrev:
Evert_ skrev:
aakesson skrev:
jag skulle gissa på att det blir ganska mycket turbo lagg om du använder den turbon

jo jag vet går knappt att köra skiten senn men hur många i världen finns det med turbo

finns fiddy med turbo .

Och fiddy med kompressor, ägd av en tolvåring.....


Men det är ändå inte många av dom fiddys som finns som har överladdning.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

849 Inlägg
1 september 2009
#15
Rojpen skrev:
i stort sett är alla minimoto 4takt om det inte är en sån dära super duper liten men det tror jag knappast så kan nog utgå att det är en 4-takt han ska bygga på.

Får hoppas att det är en fyrtakt. då det inte är teoretiskt möjligt med vanlig turbo på en 2 takt tongue

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

Avstängd
424 Inlägg
1 september 2009
#16
Spexarn skrev:
Rojpen skrev:
i stort sett är alla minimoto 4takt om det inte är en sån dära super duper liten men det tror jag knappast så kan nog utgå att det är en 4-takt han ska bygga på.

Får hoppas att det är en fyrtakt. då det inte är teoretiskt möjligt med vanlig turbo på en 2 takt tongue

Finns en tysk som turbo stressat en Kx500. 2 takt.

team Svineri. Volvos under construction.

303 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#17
ja kompressor är ju bättre får väl bygga en separat olje behållare med pump och olje kyl

heter numera blyfot_racing här på garaget

1 867 Inlägg
1 september 2009
#18
Jag har faktiskt ritat på turbokonvertering av tvåtaktare sen moppeåldern, och diskuterat det med många tvåtaktsmoguler.
Det är möjligt, men det kräver drastisk ändring av porttider i cylindern, och självklart det vanliga problemet med oljetillförseln.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

820 Inlägg
1 september 2009
#19
KHRacing skrev:
Xabin skrev:
KHRacing skrev:
är det en 2-t eller 4-t motor ?

om det e 2-t, hur löser du oljetillförseln till turbon då motorn inte har nån olja. ?

har motorn ingen olja alls alltså:rolleyes:

han kan ju ta en el pump från mr2 som pumpar servo olja så är det klart

nej, en ren 2-taktsmotor har ingen som helst motorolja - den har BARA växellådsolja.

En minimoto/minimotocross har ingen olja alls i blocket !

Det stämmer ju inte riktigt, min Puch har olja i blocket, iofs till kopplingen men ändå wink

Om man säger

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 september 2009
#20
Gör en seriös projekttråd när du drar igång projektet... MVH

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök