Bilder: YSTAD-träffen 28 Augusti 2009 (FotografAndreas.se)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 september 2009 · 2 258 Inlägg

Jag suddar plåtarna på streetrace och på bankörningar där försäkringsbolag kan ha synpunkter på att bilarna körts på bana någon gång.

Träffar ser jag ingen anledning att göra det på längre.

Överväger däremot att ha med en rulle vit vävtejp, så kan de som inte vill visa regnummer maskera sina skyltar.... (gäller även banracing)

Eller, ännu bättre, de som inte vill visa sina skyltar kan SJÄLVA få ta ansvaret att dölja regskyltarna när det är stillastående träffar?! När bilen är parkerad döljer man sina skyltar om man inte vill att regnumret ska hamna på bild!?

Det tycker jag inte är för mycket begärt. Speciellt inte när man dessutom lägger in i debatten hur mycket tid och pengar fotograferna lägger ner på att fixa bilder, som många sedan bara "tar" utan att betala för sig, ofta utan att ens fråga. Att ställa krav på fotografen i det läget rimmar illa för mig.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
3 september 2009 · 4 418 Inlägg

Vallåkra = utställning = inte sudda skyltar.

Som jag skrev i PM så är det i princip bara du som inte suddar skyltarna från träffen vilket gör att det är i din tråd som diskussionen kommer upp... Så kommer det alltid att vara! Vi värnar alla om våra bilar och dom som inte suddar skyltar komemr det alltid att gnällas på .. det får man finna sig i...

Det är ändå vi fotografer som ska anpassa oss, inte bilägaren ... Bilägaren har aldrig bett att bli fotograferad eller uthängd på nätet och därför tycker jag att man som fotograf bör visa respekt!

Dom som stjäl bilar åker inte på träffar utan kan lätt surfa på nätet o kolla reggskyltar så länge ingen suddar!

Tubbex
3 september 2009 · 1 517 Inlägg

Som ni säger upp till var en att dölja sitt reg,nr om man inte vill att den ska synas tycker jag...  Som fotograf e det inte lätt att sudda alla, skriv ett PM eller kontaka hennen/honom att det inte ska synas på bilderna  underlättar mycket ska ni se!   Eller ser ni nån fota eran bil varfför inte gå fram och säga till kan du ta bort regnr om du lägger ut det på internet..

Andreas gör ett mycket bra jobb, ja alla som fotar,  som  ställer upp att ta bilder på eran bilar och så viddare blir ni inte glada att folk tar bilder då??  det hade jag blivet, nog fler som tycker det!

men men Nu ska vi inte snacka om detta tycker jag. Starta ny forum del om ni ska snacka mer om detta!   Cioa

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
3 september 2009 · 4 418 Inlägg

Tubbex skrev:
Som ni säger upp till var en att dölja sitt reg,nr om man inte vill att den ska synas tycker jag...  Som fotograf e det inte lätt att sudda alla, skriv ett PM eller kontaka hennen/honom att det inte ska synas på bilderna  underlättar mycket ska ni se!   Eller ser ni nån fota eran bil varfför inte gå fram och säga till kan du ta bort regnr om du lägger ut det på internet..

Andreas gör ett mycket bra jobb, ja alla som fotar,  som  ställer upp att ta bilder på eran bilar och så viddare blir ni inte glada att folk tar bilder då??  det hade jag blivet, nog fler som tycker det!

men men Nu ska vi inte snacka om detta tycker jag. Starta ny forum del om ni ska snacka mer om detta!   Cioa

Asså .. om man inte kan sudda en skylt så ska man banne mig inte lägga upp bilderna heller, mer än på sin egen bil! Det är lätt att sudda om man gör det till en rutin... Lite får man väl ändå anstränga sig...

Bilägarna har inte bett att få sin bil exponerad ..

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
3 september 2009 · 4 418 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
Det råder full hysteri över att man skall sudda över reg.nr på bilar vid vanliga utställningar. Är ni inte kloka som gnäller över det? Har ni inga plåtar när ni kör på vägarna? Någon måtta får det väl ändå vara…

Jag har slutat att sudda på mina bilder om det inte gäller nu exp olaglig street race. Då får man kanske ta lite hänsyn.

Jag vet vilket jobb det är att sudda bort alla nummer på skyltar om man har många bilder. Så detta gör jag enbart vid få tillfällen. Jag har aldrig sagt till någon fotograf att sudda bort min regg.nr på någon bild. Det är upp till mig att dölja den eller ta bort den (ifall någon fotograf skulle ta en bild)

Jag har över 500 bilder från Wheels and Wings publicerade och det är bara en som ville ha plåten suddad.

Sluta sudda smile

På utställning så har jag som ägare tagit ett aktivt beslut att visa upp min bil, det inkluderar att folk kommer att fota bilen... Då är det självklart mitt ansvar som bilägare att skydda min bil.

Men hade tex någon hängt ut min bil på nätet eller i en tidning med reggskylt synlig så hade jag vidtagit rättsliga åtgärder ... Man frågar först om det är ok, eller suddar skylten!

Klart att det är ett jobb att sudda plåtar .. men det är det fina i kråksången med att vara fotograf wink

Tubbex
3 september 2009 · 1 517 Inlägg

inte alls roligt att få så mycket skit på sig som Anderas fåt, bara för en kille skrev så så blev det ju hur många som hälst som klagar...     bara att fota som du gjort för för många gillar när du fotar Andreas ! 

kör dom utan regnr på vägarna med för inte folk ska kunna se? :S dom kan ju då sälja bilarna och gå till jobb träff istället om dom är så rädda m,m :S

+ dessa som skrivet att ta bort deras reg e ju inte från ystadträffen mer än nån enstaka smile


Jo Jill man tar ju bort dom som vill att man ska ta bort deras regnr. big_smile säger dom inget så e det ju lungt smile
så GL HF! :wink

Senast redigerat av Tubbex (3 september 2009)

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
C-Herbst Sous Chef
3 september 2009 · 389 Inlägg

kan förstå båda parter i denna diskusion och anser att ingen har rätt eller fel, pga att det säkert tar lång tid och redigera 80-100 bilder och så samtidigt som jag förstår de som inte vill ha sitt reg nr i en forumtråd eller på sin profil (vill själv inte ha det tex) men har även jag fått bilen fotad av Andreas men då är det bara att skicka iväg ett pm så tar han ju bort reg nummert o ingen större skada skedd ju.

tror eller hoppas iaf att det ska vara mindre stölder av bildelar här i skåne än i tex stockholm tongue

Smajly
3 september 2009 · 3 059 Inlägg

Andreas79 skrev:

Smajly skrev:
Visst fotar man tusentals bilder per år, det gör även jag.. MEN det är bara en liten bråkdel som man lägger upp på nätet och den lilla tid det tar att sudda litta på en regplåt på just dom bilder man lägger är inte särskilt krävande. Förstår fullt att alla vill ha suddat sina regplåtar och tycker det borde vara en självklarhet att göra.
Hänger man på garaget.org och läser bildtrådar så fattar man ganska snabbt att större delen av folket vill ha suddat sina plåtar.

64 bilder upplagda här på tråden, på 32 ser man ingen regplåt man kan urskilja, på 32 ser man regplåt tydligt.. 32 regplåtar/32 bilder=10-15 min att redigera.

Är bilderna redan utlagda med regnummer så är skadan redan skedd oavsett om dom redigeras i efterhand eller ej.

Läste i en gammal tråd från 2007 du skrivit följande:
""Ja ingen mening med att sudda plåtarna med tanke på hur många personer som redan sett dom och större delen tagit foton själva där dom finns med så.. Folk ser dom varje dag mab e ute o kör också ju..

Skillnad om det är t.ex. nått "svart" race på en gata och man inte vill kunna söka ägare med hjälp av dom lika enkelt.."


Så det jag reagerade över var detta du skrev i denna tråden:
"Förstår fullt att alla vill ha suddat sina regplåtar och tycker det borde
vara en självklarhet att göra."



Så det hänger inte ihop med ovanstående du skrivit i min tråd nu.... wink

Det är viss skillnad på vilka tillfälle det gäller.. som nästan alla andra också skrivit i tråden.
Mitt inlägg var inte att slänga skit på dig, hoppas du förstod det.
Jag vet själva att det minsta jobbet med en bild är att sudda nummerplåt.. går snabbt o lätt.

Senast redigerat av Smajly (3 september 2009)

Keller Hamster
4 september 2009 · 817 Inlägg

Håller med Stoffe,
Förstår båda parterna. Jag brukar inte ta så många bilder som Andreas gör och det går relativt fort att sudda skyltarna. Men det är iten svårare än att antingen täcka sin egen skylt eller skicka ett PM till den som fotat.
På race har jag FULL förståelse för att folk inte vill ha sina skyltar synliga. Men när dom bara står parkerade så känner JAG att det kan kvitta. Är där någon som vill stjäla från oss så är dom mer troligt på plats och tar regnummerna.
Som sagt, under race har jag full förståelse..

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Tubbex
4 september 2009 · 1 517 Inlägg

Men som ni skrev innan, vissa bryr sig inte att man suddar bort deras regskylt, som jag då tycker det är onödigt sudda min/deras om dom skiter om den syns eller inte wink skriv ett PM lättare wink   

/Tubbex

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Andreas79
4 september 2009 · 3 968 Inlägg

Tack alla som förstår mig cool

Till slut tappar jag motivationen att fotografera om det fortsätter
så här.. vilket jag inte vill... för ni vill väl att jag fortsätter fota på träffarna wink


Tacksam om jag får slippa fler påhopp nu, kändes inget vidare kul ! smile

Nu har jag skrivit ut tydlig information på ett
schysst sätt, jag kommer att göra precis som förut smile




Min forum-signatur ser nu ut så här:
Vill du ha din regskylt suddad innan jag lägger upp bilder från träffar? Skicka PM/säg till mig på träffen


I mitt senaste bloginlägg står följande:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=66501

Har jag skrivit följande:

Vill du ha din regskylt suddad ?

Vill du ha din regskylt suddad innan jag lägger upp bilder från träffar?
Skicka ett PM/säg till mig på träffen så fixar jag det, inga problem smile

Kommer att göra detta på begäran av ägaren till bilen.

Då det inte finns tid att sudda alla bilars regskyltar, så ber jag er
därför skicka ett PM som sagt eller vänligen säg till mig om detta
på träffen, så underlättar detta för mig som fotograf.

Och eftersom det är så fåtalet personer som önskar detta så
kommer jag endast redigera enskilda bilars regskyltar.

Hoppas ni har full förståelse för detta.


Tack!


Din fotograf på Österlen
www.FotografAndreas.se
info@fotografandreas.se


I min presentation står följande:
Vill du ha din regskylt suddad innan jag lägger upp bilder från träffar?
Skicka ett PM/säg till mig på träffen så fixar jag det, inga problem smile

Senast redigerat av Andreas79 (4 september 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Tubbex
4 september 2009 · 1 517 Inlägg

Låter skit bra Andreas big_smile nu har du sakt hur du kommer göra och vill smile  tummen up! smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
oxigen-graphics Fotograf
4 september 2009 · 418 Inlägg

Det är ett dillemma det med reg.nr på bilar som läggs upp på Internet och folk som bli arga pga. av det. Så då är det upp till var och en att sudda reg.nr eller inte.

Man har faktiskt ingen skyldighet som fotograf att sudda några reg.nr på bilar. Däremot något annat som inte många tänker på att de personer som är med på bild, dom skall man fråga om nu det skall gå nu rätt till. Lika så där så gör man inte det och lägger upp bilder. Detta gör inte jag heller fast det är min skyldighet som fotograf att fråga personen i fråga. Blir lite väl många att fråga kanske.... smile

Då är det ett dillemma till, sudda alla som inte vill vara med på bild. Eller? Ja, det får man faktiskt göra om dom inte vill vara med på bild.
Nu har du lite tur Andreas att det är långa slutartider på dina bilder för det löste många suddar smile

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang