5354
Sök

Volvo 240 -85 glt mystiskt el fel behöver hjälp

265 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Som topic lyder när jag ska dra igång bilen med lysknappen på 0 så ska ju normalt sett sidolysena lysa och instrumentpanelens lampor ska lysa men det är svart sad men då hipps vipps när jag kör en bit så kan det starta lyset på 0ans läge igen .
När jag vrider ljusknappen på p och halvljus läge funkar det kanon .
och tillsaken hör när det är så hära så länge 0ans läge inte funkar har jag ingen OD heller men så fort det börjar funka igen . Då funkar ODN me sad Suck börjar bli galen på elfel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2009
Juat att det funkar på 0:an ibland får mig att tro att du får byta kontakten.

Men sambandet med OD:n kan jag inte uttala mig om då de ej skall vara samverkande vad jag minns.
Senast redigerat av Lonefox (5 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Mr White
1 072 Inlägg
5 september 2009
rossboss skrev:
Som topic lyder när jag ska dra igång bilen med lysknappen på 0 så ska ju normalt sett sidolysena lysa och instrumentpanelens lampor ska lysa men det är svart sad men då hipps vipps när jag kör en bit så kan det starta lyset på 0ans läge igen .
och tillsaken hör när det är så hära så länge 0ans läge inte funkar har jag ingen OD heller men så fort det börjar funka igen . Då funkar ODN me sad Suck börjar bli galen på elfel

Säkert nått jordfel nån stans..Kolla så de inte har ärjat i säkringsdosan..Kika även på glödtrådsvakten om den är hel..Har själv haft samma fel på min.

21 761 Inlägg
5 september 2009
rossboss skrev:

Såna saker kan vara svåra att felsöka på, ljusknappen är inte en ovanlig felorsak vad jag vet.

Det du kan försöka göra när felet uppträder är att mäta på säkring 11+12+13 om det kommer spänning där när tändningen är påslagen, de säkringarna försörjer bla instrumentlampor+OD+varselljus om jag har tolkat elschemat rätt. smile

Är dock inte helt säker på tolkningen.

265 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
tack för alla svar  ska kolla säkringarna  ursäkta är en glad amatör men glödtrådsvakt ? vars sitter den ? mvh / t

21 761 Inlägg
6 september 2009
rossboss skrev:
ska kolla säkringarna

Det är alltså knappast fel på alla dessa säkringar, men det är enklast att först mäta vid dem. Om det inte finns spänning ut från dem så kan det tex vara försörjningskabeln till dem som bråkar eller eventuellt tändlåset (utgång 15).

rossboss skrev:
glödtrådsvakt ? vars sitter den ? mvh / t

Orange rund plastburk som sitter bakom eller fastklämd i balken under instrumenthuset. Har en bild i mitt galleri, men bilden är tyvärr liggande: www.garaget.org/mypage/gallery.php?user … age=567119

265 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
okey ska kika denna prova byta den och se mvh / t

265 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
vad har den för uppgift glödtrådsvakten egentligen mvh / t

21 761 Inlägg
6 september 2009
Om du frågar de flesta 240/740-ägare så svarar de nog att den enbart är till för att jävlas med folk. wink

Den är till för att varna om en "viktig" glödlampa är trasig, tex varselljus/bakljus/halvljus. Tyvärr har den även en förmåga att varna fastän allting fungerar, vilket gör att man blir skapligt irriterad ibland. Att den varnar trots att inget är trasigt beror dock ofta på glapp i lamphållare eller liknande. smile

265 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
okey men då låter det ju inte som att det är den har inte provat bytt dock för jag ligger i influensa 8de dagen nu jag hörde nån prata om ett bakstycke till tädningslåset som kan glappa sad må vara att jag behöver bara vrida på för att få lyse men det är ju utan OD som gör att man blir tokig MVH / T

21 761 Inlägg
6 september 2009
Om det nu är bakstycket på tändlåset som glappar, då kommer du att kunna se detta vid en mätning på säkringarna som jag skrev förut. De matas nämligen från utgång 15 på tändlåset, åtminstone enligt elschemat i Haynes. smile

När tändnyckeln är i läge 2 och 3 (start) så ska det finnas spänning, däremot inte i läge 1 eller när nyckeln är avslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (6 september 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 september 2009
testa att dra ur kontakten till ljus ställaren  å sätt dit den igen ( upprepa ett par gånger )  kan va lite glapp kontakt eller oxid smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

265 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
tack för snabba svar jooo jag ska prova att dra ur o in kontakten sen ska jag mäta säkringarna vem är du som är från vidsel då ?nån jag känner till ?

21 761 Inlägg
6 september 2009
Känner du folk från Vidsel? smile

265 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
nja it så många vem är du ? kul att prata med någon fler från norrland som bor nära .
jag ska fn prova det dära du sa för jag e lur på tlåset !

Sök