2932
Sök

Hur drar man om tryckrör och varför? (850 turbo)

103 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
tja alla!!

ser ofta bilder påa tt folk gjort såhär ist för att ha det som det é orginal...varför gör man detta? ger det bättre effekt eller?
isf nån som kanske kan förklara hur man ska göra? kanske tillome me bilder?

tack på förhand
// Andreas

(lånad bild!!! )

https://www1.garaget.org/gallery/archive/8970/746944_5v32ys.jpg

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)

Supraman
2 300 Inlägg
24 augusti 2009
Mest för att det rensar upp lite.
Sen håller sig insugsluften kallare.
Rören va dragna så här på dom första femmorna med turbo men dom hade problem med att det blev för kall insugsluft att spjället frös.
Då ändrade dom rördragningen så att luften skulle hinna bli lite varmare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

103 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Mest för att det rensar upp lite.
Sen håller sig insugsluften kallare.
Rören va dragna så här på dom första femmorna med turbo men dom hade problem med att det blev för kall insugsluft att spjället frös.

hmm...okej...men hur kommer det sen då att många bygger om till detta igen då? om nu volva har tagit bort det för att det va dåligt? och kan inte erinra mej om att jag sett nån 850 som har haft det orginal, utan att dom som har det har byggt det själva...å sen skulle dom väl inte göra om "tabben" när dom gjorde motorn till v70: n heller....för som jag fattat det borde det väl vara bättre ju kallare luft turbon får eller?

1 758 Inlägg
24 augusti 2009
Stefan Varberg skrev:

Förlåt mig, men det där var nog det dummaste jag hört på mycket länge...
Varför de ändrade rördragningen vet jag inte, men att det skulle bli så kallt att laddluften orsakar att spjället fryser skulle kräva riktigt extrema förhållanden.

EDIT: för att försöka besvara frågan lite:
För effektens skull vill man ha så små (liten diameter) och korta rör som bara möjligt (låg volym = bättre respons).
Sen kan jag tänka mig att många gör det för den estetiska biten också, ser ju kanske trevligt ut med ett blankpolerat rör över motorn.
Senast redigerat av schnauz (24 augusti 2009)

471 Inlägg
24 augusti 2009
schnauz skrev:
Stefan Varberg skrev:

Varför de ändrade rördragningen vet jag inte, men att det skulle bli så kallt att laddluften orsakar att spjället fryser skulle kräva riktigt extrema förhållanden.

han kanske menade på vintern? vet inte på nått annat sätt de skulle kunna frysa men de lät inte helt klokt

Skiiit du nedde ! ;)

8 267 Inlägg
24 augusti 2009
schnauz skrev:
Stefan Varberg skrev:

Tack vare kondens i botten på intercoolern som frös så fick många problem på vintrarna. Och då gjordes dragningen om. De raka dragningen va ju standard på 94 och möjligen en liten bit in på 95. Men rören byttes som oftast ut när bilen va in på service. Dock förekommer den dragningen lite oftare på importerade bilar.

1 758 Inlägg
24 augusti 2009
Marlboroman skrev:
schnauz skrev:
Stefan Varberg skrev:

Tack vare kondens i botten på intercoolern som frös så fick många problem på vintrarna. Och då gjordes dragningen om. De raka dragningen va ju standard på 94 och möjligen en liten bit in på 95. Men rören byttes som oftast ut när bilen va in på service. Dock förekommer den dragningen lite oftare på importerade bilar.

Då är jag med, men det var ju en annan femma.

Supraman
2 300 Inlägg
24 augusti 2009
schnauz skrev:
Marlboroman skrev:
schnauz skrev:

Precis, så nästa gång istället för att dumförklara folk så fråga varför istället.
Hållt på med bilar i över 10 år, kan inte allt men när vet ett svar så säger jag det, annars håller man käft.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

5 710 Inlägg
25 augusti 2009
canka skrev:
hmm...okej...men hur kommer det sen då att många bygger om till detta igen då? om nu volva har tagit bort det för att det va dåligt?

Vad "garage-bosse" tycker är bra är en helt annan sak än vad Volvo Cars tycker är bra.
En produktionsbil måste ju fungera i många olika tänkabara miljöer osv osv.
För Bosse kanske det är viktigare att det ser lite coolt ut och fungerar på sommaren.

Är det inte plaströr på de nyare oxo?
Det kan jag tänka mig är en anledning till att byta bort mot alu, speciellt om man trimmar och höjjer laddtryck.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 758 Inlägg
25 augusti 2009
Stefan Varberg skrev:
schnauz skrev:
Marlboroman skrev:

Precis, så nästa gång istället för att dumförklara folk så fråga varför istället.
Hållt på med bilar i över 10 år, kan inte allt men när vet ett svar så säger jag det, annars håller man käft.

Dumförklarar fortfarande det du skrev, eftersom det var en annan sak mot det du (tydligen) menade.

103 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
skit samma om han kanske formulerade sej lite fel...kan vi väl alla göra ibland...jag har iaf fått svar som jag är hyfsat nöjd me...
men en av frågorna återstår....hur kopplar man det så? lite nyfiken på det smile
schnauz skrev:
Stefan Varberg skrev:
schnauz skrev:

Dumförklarar fortfarande det du skrev, eftersom det var en annan sak mot det du (tydligen) menade.

632 Inlägg
25 augusti 2009
Inget svårt. Du köper rörbitar och bygger själv eller så letar du på skroten efter en som är -94 eller äldre och tar rören ifrån den om de finns kvar.

Mvh/Tobias
Senast redigerat av Fire-Fox (28 augusti 2009)

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

103 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
så längt é jag me wink men é inte riktigt säker på hur man ska dra rören å de....
Fire-Fox skrev:
Inget svårt. Du köper rörbitar och bygger själv eller så letar du på skroten efter en som är -94 eller äldre och tar rören ifrån den om de finns kvar.

Mvh/Toboas

3 860 Inlägg
28 augusti 2009
Ja har för mig att det finns färdiga!! Vet inte var dock...

Läste någonstanns här i tråden att "destu kallare luft turbon får..." detta röret går väl ändå FRÅN turbo till IC för att kylas där va.. ?! wink

Jag har själv bytt ut det fula plaströret på in v70N mot alu rör, har lite grövra okså både för syns skull och för att jag inte tror på det någon skrev om att man vill ha korta smala rör... vist längden kanske kan vara bra att ha kortare, men kom inte o säg att man ska ha liten diameter, den ska väl vara i propp. till hur mycket luft som skall förbi, annars hade volvo kört på samma tryckrör till 2,5t. t5 och R men det gör dom ju inte...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 758 Inlägg
28 augusti 2009
spokenratt skrev:
Jag har själv bytt ut det fula plaströret på in v70N mot alu rör, har lite grövra okså både för syns skull och för att jag inte tror på det någon skrev om att man vill ha korta smala rör... vist längden kanske kan vara bra att ha kortare, men kom inte o säg att man ska ha liten diameter, den ska väl vara i propp. till hur mycket luft som skall förbi, annars hade volvo kört på samma tryckrör till 2,5t. t5 och R men det gör dom ju inte...

Som du säger ska rören vara dimensionerade efter flödet.
För tunna rör innebär förstås att de blir flaskhalsar, men för grova är inte heller bra.
Senast redigerat av schnauz (28 augusti 2009)

34 Inlägg
8 september 2009
Hur vet man vilken diameter man ska ha på röret om man ska bygga nytt?

xcOOb
388 Inlägg
8 september 2009
Bult-Koffe skrev:

2,5"-3" ta de av dom som passar bäst mot IC o annat..

34 Inlägg
8 september 2009
skogenracing skrev:
Bult-Koffe skrev:

2,5"-3" ta de av dom som passar bäst mot IC o annat..

Okii tack du vet inte va för tum det är på anslutningen till ic? bilen står i garaget så har inte möjligheten att mäta nu smile

402 Inlägg
8 september 2009
Anslutningarna på orig ic är 63mm (2.5 tum).smile

34 Inlägg
8 september 2009
Pinnenpabacken skrev:
Anslutningarna på orig ic är 63mm (2.5 tum).smile

Tack tack smile

Sök