Hejsan!
Jag har skrivit några trådar här på 'elforumet', el är inte min starka sida direkt.

Men jag införskaffade mig en golf II GL -92a för några dagar sen.
Jag frågade hur batteriet var o sånt, allt var bra sa han.
Den starta fint och gick bra.
Men dagen därpå, så åkte jag till praktiken, så stannade jag vid en mack för att tanka, min polare (som åker med) kollade in min golf och drog på dimlysena för han tkr de är snyggt (bilen var avstängd), sen kom jag tillbaka, vred om tädningen, men det var helt dött! Eller alla lampor kom igång, men startmotorn orkade inte gå runt alls.
Vi fick låna en 'booster' där och de gick igång o vi gled vidare, sen 10 minuter senare, kom jag till en korsning med väjningsplikt, och stannade, där tvärdog bilen, bara sådär..
Vi putade bilen in i en ficka som fans vid vägen där, o försökte starta o ha oss, men startmotorn orkade inte gå runt igen..
Kom en kille med startkablar o hjälpte oss, vi lyckades ta oss till praktiken, då gick de o starta den några ggr, sen inte mer.. Vi laddade batteriet under hela praktik dagen men den tog inte åt sig mycket, vi fyllde på några poler som var dåliga, o inte hjälpte de.
Sen upptäckte vi att när vi vred på tädningen, så lyste inte laddningslampan, då förstod vi att generatorn inte laddade, för 'lampsymbolen' ska väl lysa när man vrider på tändningen?
Jag kollade kolen, ena var mer sliten än de andra, köpte nytt laddningsrelä/laddningsregulator, de hjälpte inte.. Har kollat säkringarna, två var trasiga, bytte de, men fungerar fortfarande inte.. Har batteri men startmotorn orkar inte gå runt..
Förlåt om det blev vääldigt mycket läsning, men måste jag köpa en ny generator? Var till mekonomen, 1900 kr skulle de ha för en?
Så de jag skulle vilja ha svar på;
Behöver jag byta generator?
Är det bra att köpa en 'ny' begagnad?
'lampsymbolen' ska väl lysa när man vrider på tändningen?
Är de vanligt att generatorn lägger av på golf?
Tacksam för svar, då det är enda pendlar bilen jag har!
Praktik imorgon också.. känns bra..
MVH
Andreas