5652
Sök

Behöver jag byta generatorn i min golf 2a?

Ödesutmanare
389 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag har skrivit några trådar här på 'elforumet', el är inte min starka sida direkt. tongue

Men jag införskaffade mig en golf II GL -92a för några dagar sen.
Jag frågade hur batteriet var o sånt, allt var bra sa han.
Den starta fint och gick bra.

Men dagen därpå, så åkte jag till praktiken, så stannade jag vid en mack för att tanka, min polare (som åker med) kollade in min golf och drog på dimlysena för han tkr de är snyggt (bilen var avstängd), sen kom jag tillbaka, vred om tädningen, men det var helt dött! Eller alla lampor kom igång, men startmotorn orkade inte gå runt alls.

Vi fick låna en 'booster' där och de gick igång o vi gled vidare, sen 10 minuter senare, kom jag till en korsning med väjningsplikt, och stannade, där tvärdog bilen, bara sådär..
Vi putade bilen in i en ficka som fans vid vägen där, o försökte starta o ha oss, men startmotorn orkade inte gå runt igen..

Kom en kille med startkablar o hjälpte oss, vi lyckades ta oss till praktiken, då gick de o starta den några ggr, sen inte mer.. Vi laddade batteriet under hela praktik dagen men den tog inte åt sig mycket, vi fyllde på några poler som var dåliga, o inte hjälpte de.

Sen upptäckte vi att när vi vred på tädningen, så lyste inte laddningslampan, då förstod vi att generatorn inte laddade, för 'lampsymbolen' ska väl lysa när man vrider på tändningen?

Jag kollade kolen, ena var mer sliten än de andra, köpte nytt laddningsrelä/laddningsregulator, de hjälpte inte.. Har kollat säkringarna, två var trasiga, bytte de, men fungerar fortfarande inte.. Har batteri men startmotorn orkar inte gå runt..

Förlåt om det blev vääldigt mycket läsning, men måste jag köpa en ny generator? Var till mekonomen, 1900 kr skulle de ha för en? yikes

Så de jag skulle vilja ha svar på;

Behöver jag byta generator?
Är det bra att köpa en 'ny' begagnad?
'lampsymbolen' ska väl lysa när man vrider på tändningen?
Är de vanligt att generatorn lägger av på golf?

Tacksam för svar, då det är enda pendlar bilen jag har!
Praktik imorgon också.. känns bra..

MVH
Andreas

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

1 043 Inlägg
13 september 2009
Är jordkablarna dåliga blir det dessa symtomen också, prova att koppla en startkabel mellan - på batteriet och motorblocket.

21 761 Inlägg
13 september 2009
Widing_ skrev:
Vi laddade batteriet under hela praktik dagen men den tog inte åt sig mycket, vi fyllde på några poler som var dåliga, o inte hjälpte de.

Hur lite syra var det, låg nivån under plattorna i cellerna?

Huvudfelet verkar vara att generatorn inte ger laddning, men det är även viktigt att veta hur lite syra det var i batteriet. Om nivån låg klart under plattorna i cellerna så kan batteriet ha tagit stor skada ifall det dessutom har varit så under en längre tid, då är det också en ganska trolig orsak till att det inte hjälpte särskilt mycket när ni laddade batteriet under praktikdagen. smile

Att ena kolet var mer slitet än det andra kan vara tecken på slitna släpringar inuti generatorn, kika gärna hur det ser ut där kolen ligger emot axeln i generatorn.

Ödesutmanare
389 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Tack för era svar!

Norpan1: Det ska jag prova!

Drönirettab: Jag har bytt batteri och det fungerar ändå inte hmm
I det gamla batteriet var det under plattorna i cellerna på 2 st poler.
Men som sag så bytte jag batteri med förhoppningar på att de kunde var adet hmm

Aha okej! smile

Men visst ska batterilampan lysa när man vrider runt tändningen?  smile

21 761 Inlägg
13 september 2009
Ja, den lampan ska lysa när tändningen är påslagen. Kolla upp jordkablarna, som norpan1 föreslog. Ta loss kablarna och rengör/slipa plåtrent där kabelskorna sitter fast. Är det någon dålig kabel så byter du ut den.

Ta loss kabeln som sitter på generatorns D+ och mät med multimeter på kabeln om det kommer spänning där när du vrider på tändningen. Den kabeln kommer ju från batterilampan och därför ska det finnas spänning, är det spänningslöst så får du kolla att batterilampan är hel och att det finns spänning till lampan (matas antagligen från en säkring). smile

Ödesutmanare
389 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, den lampan ska lysa när tändningen är påslagen. Kolla upp jordkablarna, som norpan1 föreslog. Ta loss kablarna och rengör/slipa plåtrent där kabelskorna sitter fast. Är det någon dålig kabel så byter du ut den.

Ta loss kabeln som sitter på generatorns D+ och mät med multimeter på kabeln om det kommer spänning där när du vrider på tändningen. Den kabeln kommer ju från batterilampan och därför ska det finnas spänning, är det spänningslöst så får du kolla att batterilampan är hel och att det finns spänning till lampan (matas antagligen från en säkring). smile

Okej! smile tack så mycket! big_smile
Ska kolla det imorgon smile

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Update:

Jag hittade en trasig kabel, en väldigt smal sladd från generatorn, har inte följt den hela vägen men antar att den går från laddningslampan, för jag lagade den och ny lyser laddningslampan när jag vrider på tändningen. smile

Men en fråga då? Har inte generatorn laddat bara för att den kabeln inte var i funktion? Med tanke på att första batteriet vart dåligt och sen ett till? Även fast jag körde iaf 6 mil me de andra batteriet, sen ville den inte starta.

Så laddar inte generatorn bara för att den sladden inte var i?
Det tkr jag skulle vara skumt, börjar undra om de är något som ligger och tjuvar ström annars.

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av Widing_ (14 september 2009)

5 111 Inlägg
14 september 2009
Om inte laddningslampan får ström som de ska, så laddar väl inte heller generatorn?

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Om inte laddningslampan får ström som de ska, så laddar väl inte heller generatorn?

Ingen aning, det är det jag vill ha svar på tonguesmile

blacken
14 september 2009
Volvo544special65 skrev:

Helt rätt. man måste ge den ström för att den ska kunna alstra ström..

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Volvo544special65 skrev:

Så om jag förstår det rätt? Fungerar inte laddninsglampan i instrumentpanelen så laddar inte generatorn även vid körning?

smile

blacken
14 september 2009
Widing_ skrev:
blacken skrev:
Volvo544special65 skrev:

Så om jag förstår det rätt? Fungerar inte laddninsglampan i instrumentpanelen så laddar inte generatorn även vid körning?

smile

Japp!..

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Okej! Tackar så mycket! smile
Nu fungerar det fint! smile

21 761 Inlägg
14 september 2009
Som sagt fungerar inte laddningen när batterilampan inte lyser med tändningen påslagen, fast ibland kan man "tvinga" igång laddningen temporärt genom att varva upp motorn till tex 3000-4000 varv. Det är dock inte på alla generatorer som detta sätt fungerar, dessutom finns ju felet kvar när man startar motorn nästa gång.

Nu har du ju fått till problemet, men eftersom du har kört ett tag utan laddning så bör du se till att batteriet laddas upp fullt med en batteriladdare (om du inte redan har gjort det förstås).

Om batteriet är relativt urladdat så kommer det inte att bli fulladdat när du kör bilen, dels tar det för lång tid med bilens generator och dels måste laddspänningen vara helt korrekt för att batteriet ska kunna bli fulladdat. smile

Sök