5781
Sök

Beskrivning: Hur monterar man 850i framstolar i en 740i/940i?

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Tjena!
Tänkte höra lite snabbt med de som har gjort det innan och de som har det för närvarande..
Hur gör man för att montera Volvo 850i stolar i en Volvo 740i/940i??
Är det bult-on eller det måste svetsas och has sig med själva fästena?
Detta ser jag:
På donator-850in jag tänkt plocka av dem ifrån sitter bultarna och fästena på samma ställe.
Hur skiljer sig det elektriska, är det plug-in-play på själva socklen eller man måste ta fram ett elschema från en 850i och en 740i och skarva in sig färg till färg?
Tacksam för snabba svar då det är på skroten jag tänkt plocka det och man vet ju inte vilken al-quida som hinner före:(..
Tacksam för snabba och bra svar enbart de som gjort det innan och inte ovettiga svar för det vet jag redan!!!
MVH
Volvo740mannen cool

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

130 Inlägg
26 september 2009
ja håller på med de å då tog ja bort underredet med fram/bak justeringen på 850 stolen och sätter de på ett 740 underrede antingen passar dom i hålen bak å svetsa fram eller så passar dom fram å man får svetsa bak... testade å sätta dom i hålen bak å satte in stolen i bilen då går stolen nästan under mittkonsollen men då tar plåtarna te sidofacket i plasten vid bältesrullen i 740in dock kan man sätta den nått hack högre upp men gott med låga stolar så får se hur de löses... dock vet ja inget hur de är med inkoppling vid elstolsanvändning

502 Inlägg
27 september 2009
Ström till el-justering på stolen kan man sno ifrån rumpvärmen så du får slå på den när du ska manövrera stolen, Smidigt iaf.
Om det funkar på alla bilar vet jag ej men polarens bror gjorde så.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

695 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Jag har inte el-justering på dem, det är hur man ska få dem på plats jag undrar är det samma fäste eller är det bult-on?

695 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Fick fram en lösning så MODERATOR kan låsa tråd och kasta befintliga svar här kommer nämligen en HOW-TO GUIDE från Svenska volvo 7/900 klubben: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … hp?t=12274

695 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Går det att montera S/V70, 850 stolar i min 740/760/940?

Svar: Ja det går det, det är gjort på min bil och så här går man till väga.

Det man först bör tänka på är att S/V70 och 850 har planare golv än en 740/760/940 har, och som man då kan förstå så är stolarna från en sådan bil anpassad till det golvet.

När man då monterar nya stolarna i en 740/760/940 så kommer dom att hamna lite högre upp än vad original stolarna är, det stör inte mig personligen och en person som är 185cm (ingen längre än så har suttit i min bil) kan lätt sitta i stolarna, det rör ju sig bara om kanske 20-30mm högre upp som nya stolarna hamnar.

En till grej är att om du har armstöd på luckan till mitten facket så kan det bli trångt, jag kunde inte använda mitt armstöd med dessa stolar, hade ett modifierad 850 armstöd

Först och främst montera ut dom gamla original stolarna, dock så ska den yttre (mot dörren) skenan från original stolen behållas, detta gäller både för höger och vänster sida.

Detta på grund av att skenorna på nya stolarna är monterat smalare än på original stolarna, så original skenan kommer att fungera som en distans både i sidled och även i höjdled så att nya stolen ligger plant.

Sedan tar du och svetsar fast original skenan på nya stolens befintliga yttre skena (se bilder) och på nya stolens inre skena svetsar du på två öron (se bilder)

Tänk på att mäta ut först vart du ska svetsa fast skenan och örat. detta kan inte jag hjälpa dig med utan det får man mäta själv.

Sedan är det bara att lyfta i den nya stolen och bulta fast den med original bultarna.

En sak att tänka på är att om man får tag på en stol med SIPS så kanske man bör ta bort krutladdningen innan man börjar böka med stolen, men det vet inte jag hur man gör, men det är något att tänka på iaf så man inte skadar sig.

Samtlig info är på förarsätet men principen är densamma på passagerarsidan.

Sök