3429
Sök

Volvo 855 T5 -94. Knackar, dåligt turbotryck samt oljerök från sticka

4 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Tjenare.

Har lite funderingar kring min 855 T5a

Dels knackar den en del, mycket när den är kall. Men även mycket tystare när den gått varm (Behöver öppna huven för att höra detta) Min första gissning var att jag hade för lite olja? Tänkte jag ska byta den.
Men när jag lyfter oljestickan så puffar den rök? Igensatt vevhusventilation?

Tycker även turbon laddar lite dåligt. Har kanske inte alltid tittat men har aldrig gått över 50% av de vita på tryckmätaren. (läst mig till lite och vad jag förstått kanske inte den laddar över 0.65 bar orginal? isåfall är denna punkten irrelevant)

Känns även som den drar lite väl mycket. Har toksvårt att komma under 13.5L/100km blandad körning. Bilen är orginal 225hk.

Tacksam för svar.
Senast redigerat av sverin (28 september 2009)

724 Inlägg
29 september 2009
Att den knackar vid start är pga av att det är hydrauliska ventiltryckare, så innan oljetrycket är ok så kan det knacka lite....bara det slutar annars kanske en tryckare är paj.
Ang röken från oljesticka så brukar det betyda att vevhus. vent. är igensatt.
Man byter oljefällan som sitter under insuget och rengör kanalerna.
Ang turbon. om du känner dig osäker på hur mycket den laddar så köp en laddmätare, du kan även också kolla alla tryck slangar samt känna på turbon om den glappar.
Att den dra mycket kan ju bero på att bilen behöver lite nya saker som tändstift,tändkablar, luftfilter, olja, kolla däck trycken... för det låter lite mycket min drar ligger 0.99-1.0l/milen och min höger är allt annat än lätt.. hoppas detta va lite till hjälp.
Senast redigerat av volvo-racer (29 september 2009)

4 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Har nu planerat in ett byte av oljefälla, Köpt ny samt slangar. (Kostade inte så mycket så köper ny iställer för att göra ren den) Gör samtidigt givetvis rent vevhusventen.

Passar på att byta olja och filter, kör på W5-40 från biltema.
Sätter även i ett nytt soppafilter.

Får se hur den ser ut sen smile

4 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Kom att tänka på en sak. Det är inte rekommenderat med långresor i detta skicket va?

Har "garageplatsen" (pappas gård) 20 mil härifrån.
Men har läst mig till att vid långresor så tunnas ju oljan ut, och därmed större chans att packboxen motor/växellåda ryker?

Jag får ju ta det jävligt lugnt, men hur pass farligt är det egentligen, bilen går ju skitbra i övrigt.

4 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Uppföljning:

Körde bilen hem lugnt utan problem.
Gick igenom allt innan (trodde jag)

när jag hade börjat och kommit nästan halvvägs (rensning gjord) upptäckte jag att det saknades en 10mm lednyckel till skruvarna på insuget, kunde fan inte få tag i en. å spärrskaftet nådde bara 3 skruvar. Skit då tänkte jag. Fick sätta ihop allting igen.

efter att jag kört igång den och den fått stå ett tag hörde jag som ett swisch ljud i området runt spridarna/kylarpumpen. Och bilen känns väldigt "försiktig under acceleration upp till ca 4000rpm (inte vågat gå högre)

Tror ni nån spridare kan ha fått spel och motorn gått in i nått "safe mode" ?
Inga varningslampor lyser.

Körde iaf lugnt hem, med flera stopp, gick hur bra som helst. Stått sedan dess (2 dygn)
Skulle ut och provstarta den idag och nada happens.
Jag aktiverar immobilizern, vrider om nyckelt, alla varningslampor lyser på halvljus och vissa flimrar lite.

Låter inte som typisk startmotor. Utan mer som ett smatter, som att torra kolvar går...

Ska testa med batterikablar imorn. Någon som har någon ide?

Ska åka till en bekant med verkstad och ta hjälp av honom i helgen för att lösa problemet med oljefällan. Om jag får igång bilen dvs :S

Sök